پنجره سقفی خورشیدی با کنترل از راه دور

با توجه به پیشرفت تکنولوژی درصنعت ساختمان محققان به این نتیجه رسیده اند که نوعی پنجره سقفی  ابداع کنند که با انرژی خورشیدی کار کند و نیاز به هیچ سیمی نداشته باشد. پنجره سقفی راهی مناسب است برای وارد کردن نور خورشید به داخل منازل و در صورت باز بودن ، روش کارآمدی برای خروج گرما و هوای بسته به بیرون است .

پنجره سقفی دارای پنل خورشیدی تعبیه شده بر روی پشت بام  است که یک باتری را حتی در روزهای ابری یا بر روی پشت بام های رو به جنوب شارژ می کند .این باتری به موتوری نیرورسانی می کند که مطابق میل کاربر پنجره سقفی را با استفاده از یک کنترلر ، از راه دور باز و بسته می کند .

با استفاده از این کنترلر ، کاربران همچنین می توانند پنجره را برای باز و بسته شدن در یک برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده برنامه ریزی کنند.

یک حسگر که در کنار پنل خورشیدی کار گذاشته شده تا قطرات باران را شناسایی می کند و موجب می شود که پنجره سقفی در طول باران به طور خودکار بسته شود . در صورتی که کاربران تمایل داشته باشند در روزهای آفتابی از منازلشان در مقابل گرمای وسط روز محافظت کنند ، موانع نصب شده در کارخانه به عنوان یک انتخاب در اختیار آن ها قرار دارند. می توان این موانع را نیز از راه دور کنترل کرد .( پنجره سقفی هوای تازه نیرودهی شده توسط خورشید ) در اندازه های مختلف قابل دسترس است .

این نوع پنجره می تواند به کاربران از نظر اقتصادی هم کمک کند.

منبع : ایسنا و پنجره ایرانیان شماره 67