افت خفیف دلار در معاملات جهانی

شاخص دلار اندکی کاهش پیدا کرد.

تعطیلی گسترده فعالیت های تجاری علاوه بر منفی شدن رشد اقتصادی کشورها باعث کاهش شدید حجم معاملات و رسیدن نرخ تورم به سطوح بسیار کم و حتی منفی در شمار زیادی از کشورهای جهان شده است.

بین برقراری توازن بین رشد اقتصادی و نرخ تورم، مناقشات زیادی در کشورهای مختلف شکل گرفته است. اظهارات جدید رئیس بانک مرکزی آمریکا بر ابهامات مسیر آینده سیاست گذاری بزرگ ترین بانک مرکزی جهان افزوده است. جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا که پیشتر  گفته بود تحت سیاست گذاری جدید، نرخ تورم به تدریج از سطح هدف گذاری شده دو درصدی عبور خواهد کرد، در یک موضع گیری جدید گفت قرار است نرخ تورم در محدوده دو درصدی نوسان کند و اجازه داده نخواهد شد که اختلاف تورم با سطح دو درصدی هدف گذاری شده خیلی زیاد شود.

تحلیل گران ارزی معتقدند معنای سخنان پاول این خواهد بود که نرخ بهره برای مدت طولانی تری از حد انتظار قبلی در سطح بسیار کم حفظ خواهد شد و حتی ممکن است در یک سنت شکنی، بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد راه همتایان خود در اروپا و ژاپن را در پیش گیرد و نرخ بهره را به سطح منفی برساند.

در اروپا نیز برخی از منابع از احتمال اتخاذ رویکرد جدید تورمی در اروپا توسط بانک مرکزی اروپا خبر داده اند. نرخ تورم در سطح اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز در نزدیکی محدوده صفر درصدی قرار دارد و انتظار نمی رود دست کم تا اواخر سال آینده تورم به سطح دو درصدی هدف گذاری شده بانک مرکزی نزدیک شود. با توجه به قرار داشتن نرخ تورم اروپا در سطح منفی، بانک مرکزی دست بسته تری نسبت به همتای آمریکایی خود دارد.

خبر خوب برای اقتصاد امریکا در شرایط وخیم فعلی می تواند آن باشد که مخارج مصرف کننده که بار حدود دو سوم کل رشد اقتصاد آمریکا را بر دوش می کشد تا پایان ماه ژوئیه در مقایسه با ماه قبل خود ۱.۹ درصد رشد کرده است. بدان معنا که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار مخارج بیشتری در سطح خرد اقتصاد ( ۸۲ میلیارد دلار در بخش کالا و ۱۲۱ میلیارد دلار در بخش خدمات) صورت گرفته است و این مساله می تواند برای به حرکت درآوردن موتور رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال کمک کند.

مایک چندلر- تحلیل گر بازار ارز در موسسه “بنونکبورن گلوبال فارکس” گفت: بازار ارز انتظار چنین اقدامی از طرف بانک مرکزی آمریکا را تا حد زیادی داشت. با این حال نسبت به توانایی بانک مرکزی در بالا بردن نرخ تورم شک و تردیدهایی وجود دارد چرا که از سال ۲۰۱۲ تاکنون، فدرال رزرو نتوانسته است جلوی تورم پایین را بگیرد.

افت خفیف دلار در معاملات جهانی