رونق اقتصادی به ایران باز می‌گردد؟

اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها اعلام کرده که روند شاخص مثبت ماه‌های گذشته ادامه یافته است.

روند مثبت وضعیت اقتصادی

 اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که به بررسی وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها می‌پردازد، هر ماه عدد شامخ (شاخص مدیران خرید) را بررسی و اعلام می‌کند. در این میان هر چه عدد شامخ به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده بهبود نسبی شرایط اقتصادی سرمایه‌گذاران است. هر چه این عدد از ۵۰ پایین‌تر باشد، نشان دهنده رکود و منفی شدن شرایط است.

در حدود ۱۸ ماه گذشته که اتاق بازرگانی ایران این گزارش را از وضعیت اقتصادی منتشر کرده، در اکثر قریب به اتفاق ماه‌ها، عدد شامخ در پایین‌تر از ۵۰ قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر این روند متوقف و انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به شرایط کشور مثبت‌تر شده است.

این روند که در ماه‌های قبل خود را نشان داده بود، در شامخ جدید به رکوردی تازه بدل شده و بالاترین عدد در این دوره ۱۸ ماهه را ثبت رسانده است. در گزارش اسفندماه ۱۳۹۹ رقم شاخص کل اقتصاد ۵۴.۷۳ واحد اعلام شده است. این عدد یک واحد بالاتر از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ است. همچنین این مرکز در سی‌امین گزارش طرح شاخص مدیران خرید بخش صنعت، شامخ این بخش را ۵۷.۲۹ واحد اعلام کرده است. این شامخ نسبت به ماه قبل ۱.۰۴ واحد کاهش نشان می‌دهد. با وجود این کاهش، شامخ همچنان بر شرایط نسبتاً مساعد این بخش دلالت دارد.

  • شاخص انتظارات

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها در ماه آینده (۴۴.۵۷) پیش‌بینی رکود بالا در فروردین‌ماه را نشان می‌دهد. از یک‌سو طبق روال هرساله کاهش در فعالیت‌ها در فروردین به‌طورمعمول وجود دارد. از سوی دیگر ماه رمضان و همچنین تعطیلات بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل گسترش مجدد کووید ۱۹ بر این رکود تأثیرگذار است.

منبع: ایسنا