پیش‌بینی ثبات در بازار طلا

مهرداد رحمانی، دکترای اقتصاد گفت: می‌توانیم بگوییم در سال ۱۴۰۰ شوک‌های شدید افزایش قیمت طلا که از اوایل سال ۹۷ تا اواسط ۹۹ در کشور شاهد بودیم را نداشته باشیم و ثباتی بر قیمت ریالی طلا حاکم باشد.

افزایش قیمت طلا ثبات

 وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای پیش‌بینی قیمت آتی طلا و سکه در کوتاه‌مدت، باید بتوانیم نرخ ارز و قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کنیم چون قیمت ریالی طلا تابع قیمت جهانی طلا و نرخ ارز غیرمستقیم است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و جهان، پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست سال جاری تغییرات شدیدی در نرخ ارز اتفاق نیفتد و انتظار داریم نرخ ارز در محدوده نرخ جاری و با پنج درصد نوسان مثبت یا منفی به کار خود ادامه دهد. اما در خصوص قیمت جهانی طلا انتظار بر این است که با ایجاد گشایش‌های اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۱، کاهش در قیمت جهانی طلا را ببینیم.

  • تأثیر کرونا بر افزایش قیمت طلا

این دکترای اقتصاد نفت بیان کرد: قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ و همزمان با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان افزایش پیدا کرد. چون شرکت‌های بین‌المللی به‌خاطر این ویروس نتوانستند به مانند سال ۲۰۱۹ تولید داشته باشند حجم تولید کالاها و ارائه خدمات در کشورهای مختلف در طی سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ تمامی کشورهای دنیا به‌جز چین، با رشد اقتصادی منفی مواجه شدند. علی‌رغم اینکه ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در چین مشاهده شد و از آنجا به سرتاسر دنیا منتشر و منتقل شد؛ اما چین تنها کشوری بود که از شیوع ویروس کرونا آسیب چندانی ندید و توانست آثار سوء این ویروس را بر اقتصاد خود کنترل کرده و تا حدود زیادی از بین ببرد و سال ۲۰۲۰ را با رشد مثبت به پایان برساند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه انتظار داریم نرخ ارز در کشورمان ثابت باقی بماند و نرخ جهانی طلا هم افزایش پیدا نکند، در بازارهای داخلی انتظار می‌رود قیمت سکه و طلا که متأثر از قیمت جهانی این فلز هستند ثبات داشته باشد و یا حتی با اندکی کاهش مواجه شود.

منبع: ایسنا