چرا بورس دو ساعته ۱۰ هزار واحد صعود کرد؟

شاخص بورس امروز در ساعات آغازین معاملات، بیش از ۱۰ هزار واحدرشد کرد که صعودی بی‌سابقه است، چراکه هرچند بازار در ماه‌های گذشته همواره بر مدار صعود حرکت کرده اما طی یکی – دو ساعت اولیه معاملات صعود ۱۰ هزار واحدی را تجربه نکرده است؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار دلیل آن را رشد همزمان سهم‌های بزرگ در کنار سهم‌های کوچک می‌داند.

به گزارش ایسنا، روند حرکت شاخص در ساعات ابتدایی معاملات یکنواخت و حدود ۴۳۲ هزار واحد بود اما ناگهان ورق برگشت و طی دو ساعت شاخص با ۱۰ هزار واحد صعود به رقم بیش از ۴۳۸ هزار واحد رسید. می‌توان گفت امروز از صدر تا ذیل بازار سبزپوش است و تقریبا اکثرا سهم‌ها افزایشی بودند.

این درحالی است که بازار سرمایه روز گذشته روندی پرنوسان را تجربه کرد؛ به طوریکه شاخص کل در ساعات ابتدایی ۴۲۶ هزار و ۱۸۴ واحد بود اما در میانه معاملات به ۴۲۲ هزار و ۵۸۷ واحد کاهش یافت و در نهایت با روندی رو به رشد به رقم ۴۲۸ هزار و ۲۱۶ واحد رسید.

در این راستا یوسف هاشمی – یک کارگزار – در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دلیل رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه توضیح داد: مهمترین دلیل این رشد این است که امروز اقبال بازار هم روی سهم‌های بزرگ و بنیادی زیاد بود و هم در زمینه سایر سهم‌ها.

وی افزود: معمولا در روزهای گذشته اگر سهم‌های کوچک رشد می‌کردند رشد سهم‌های بزرگ عادی یا پرنوسان بود و اگر سهم‌های بزرگ رشد می‌کردند رشد سهم‌های کوچک عادی بود. اما امروز هم سهم‌های بزرگ یکجا روی بازار تاثیر زیادی گذاشتند و هم در کنار آن سهم‌های کوچک به صورت هم‌زمان رشد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امسال سهم‌های بزرگ نسبت به سهم‌های کوچک رشد آن چنانی نداشتند، عنوان کرد: امسال رشد سهم‌های کوچک بسیار بیشتر از سهم‌های بزرگ بود. اصطلاحا در بازار سرمایه به آن سهم‌های جا مانده می‌گویند. با توجه به اینکه کلی قابلیت‌های پیشتازی بیشتری داشتند، سهم‌های جامانده بازار بودند. این جاماندگی امروز نسبت به سایر سهم‌ها در حال جبران است. از آنجاکه سهم‌های بزرگ هرکدام به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند رشد همزمان آن‌ها باعث رشد این چنینی شاخص کل می‌شود.

وی یادآور شد امروز هر کدام از سهم‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، ملی مس، مپنا، همراه اول که به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند امروز با رشد زیادی مواجه بودند. هرکدام از آن‌ها سهم‌های بزرگی هستند که معمولا همزمان با یکدیگر رشد نمی‌کردند.

منبع: ایسنا

چرا بورس دو ساعته ۱۰ هزار واحد صعود کرد؟