لزوم توجه بیشتر به صنعت طلا و جواهر در زمانه رکود کرونا

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به رکود عمیق در بازار طلا و جواهر، توجه حمایتی مسئولین اقتصادی کشور و صاحبان املاک تجاری و مغاره‌ها را به فعالین و تولیدکنندگان این صنف در وضعیت کنونی جلب کرد.

مسعود یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بی‌سابقه و عمیق خواندن مشکلات صنف و صنعت طلا و جواهر  در شرایط فعلی، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در مدت اخیر، فشار مضاعفی بر صنعت طلا و جواهر کشور  وارد کرد. بازار طلا طی ماه‌های اخیر با نوسانات شدیدی مواجه شد، بطوریکه هر اونس جهانی طلا طی روزهای اخیر با افت و خیز بیش از ۱۰۰ دلاری همراه بوده است.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر نوسان بازار ارز، ثبات را از قیمت طلا و سکه ربود، همین امر باعث رکود شدید در بازار طلا گردید. گسترش بیماری کرونا در کشور و خالی شدن بازارها از مشتری ضربه بیشتری بر پیکره صنف و صنعت طلا و جواهر کشور وارد کرد، بطوریکه این سطح از رکود در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

یزدانی مشکلات فعلی موجود در حوزه طلا و جواهر را با توجه به حساسیت‌های کاری این صنف بسیار بالاتر از اصناف دیگر برشمرد و گفت: هم اکنون یک گرم طلا در حدودا ۶٠٠ هزار  تومان است و اعضای صنفی ما با رکود در این بازار سرمایه‌های خود را راکد نگه داشته‌اند؛ بدین ترتیب خواب سرمایه برای یک فعال صنفی طلا و جواهر بسیار سنگین تر از صنوف دیگر است؛ لذا تقاضای ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف این است که با حمایت‌های خود و تسهیل قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها به کمک اصناف این حوزه بشتابند تا ضربه این رکود، به حداقل برسد.

وی ضمن لزوم حمایت از تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: با گسترش ویروس کرونا و به دنبال آن بی رونقی بازار، مشکلات تولیدکنندگان که هرکدام به ده‌ها کارگر حقوق می‌دهند و منبع درآمد ده‌ها خانواده هستن را به طرز وسیعی افزایش داده است. هزینه‌های مالیاتی، بیمه کارگران و صورتحساب برق مصرفی آن‌ها، سبب صدمات شدیدی شده است؛ لذا  از همه مسئولان مربوطه درخواست حمایت و حل مشکلات این قشر زحمت کش و درآمدزا برای کشور را داریم. همچنین از مالکان و صاحبان مستغلات به ویژه پاساژها و مجتمع‌های تجاری طلا و جواهر خواهشمندم مراعات شرایط مستأجران را در وضعیت فعلی مد نظر قرار داده و یکی دوماه را فرصت دهند  تا شرایط به صورت عادی برگردد.

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: با در نظر گرفتن شرایط ویژه فعلی و در شرایطی که بهترین زمان کاری یک واحد تجاری در سال، یعنی شب عید شاهد رکود شدید و نبود مشتری است، ملاحظه مستأجران را انجام داده و با رأفت و نگاه خیر شرایط ایشان را در نظر بگیرند که مسلماً خداوند متعال به دارایی و اموال ایشان چندین برابر برکت خواهد داد. همچنین از همه اصناف و کسبه، به ویژه همکاران صنف و صنعت طلا و جواهر کشور می‌خواهیم که در امور خود صبر و شکیبایی را پیشه کنند و مسلماً با همکاری یکدیگر و درایت مسئولین از این برهه حساس کنونی عبور کرده، مسلما عمر روزهای سخت کوتاه است و روزهای خوب و سرشار از موفقیت یقینا در انتظار ایران سربلند خواهد بود.

منبع: ایسنا

لزوم توجه بیشتر به صنعت طلا و جواهر در زمانه رکود کرونا