طلا از صعود بازماند

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر توافق آمریکا و چین روی فاز اول پیمان تجاری که تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های امن را کمتر کرد، پایین رفت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۴۷۴ دلار و ۴۶ سنت ایستاد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۴۷۸ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز دوشنبه از توافق بزرگترین اقتصادهای جهان که اعمال تعرفه‌های جدید روی واردات کالا را معلق کرد، استقبال کرده و صعود کردند.

به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت “فیلیپ فیوچرز”، سرمایه گذاران پس از اعلام فاز اول توافق تجاری، به میزان فزاینده‌ای ریسک پذیر شده اند و این موضوع قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است. البته افت ارزش دلار از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب کاهش پیدا کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا روز یکشنبه اظهار کرد که این توافق صادرات آمریکا به چین را در دو سال آینده تقریبا دو برابر می‌کند و با وجود نیاز به ترجمه و بازبینی متن سند، تقریبا تمام شده تلقی می‌شود.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی تریدر، فاز اول توافق مطابق انتظارات بازار نبود و احتمالا برای احیای کامل اعتماد تجاری یا بهبود معنی‌دار صادرات یا سرمایه گذاران، کافی نخواهد بود. معامله‌گران اکنون به مسیر طولانی رسیدن به فاز دوم توافق تجاری معطوف شده‌اند و بنابراین طلا همچنان می‌تواند تحت تاثیر تشدید تنشهای تجاری صعود کند.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار که روز جمعه در آمریکا منتشر شد نشان داد خرده فروشی در نوامبر کمتر از حد مطلوب رشد کرده است زیرا آمریکایی‌ها با وجود بهبود وضعیت بازار کار، میزان هزینه را کاهش دادند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۹۴۱ دلار و ۵۳ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۶ دلار و ۹۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۹۳۰ دلار و ۱۲ سنت معامله شد.

منبع: ایسنا

طلا از صعود بازماند