راه حل بازگشت تعادل به بازار فولاد

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا از اولویت های درمان التهاب بازار است، گفت: در این شرایط، با رفع عطش بازار، شاهد بازگشت تعادل به قیمت ها خواهیم بود.

علی  قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحولات این روزهای بازار فولاد، اظهار کرد: اینکه یک محصول علاوه بر عرضه در بورس کالا امکان عرضه خارج از بورس را نیز داشته باشد، باعث میشود شاهد تفاوت های قیمتی و برهم خوردن نظم بازار باشیم. از این رو وزارت صمت باید بر عرضه کافی و مستمر فولادسازان در بورس نظارت تا التهاب قیمتی در این بازار فروکش کند.

وی با بیان اینکه فولادسازان باید عرضه‌های محصولات خود در بورس کالا را مثل گذشته انجام دهند،گفت: فولاد یکی از محصولات استراتژیک کشور ما است که البته صادرات آن هم از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ از این رو وزارت صمت باید برای عرضه کامل محصولات فولادسازان در بورس و تامین نیاز داخل و روند مطلوب تولید، مشوق قرار دهد به طوریکه در صورت عرضه مکفی و مستمر فولادسازان در بورس، شرایط برای رشد صادراتی فولادی ها نیز با توجه به حجم بالای تولید در کشور مهیا شود.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از برخی شرکت‌های فولادی که محصولات خود را خارج از بورس کالا عرضه می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که برای تولید فولاد در کشور وجود دارد، اگر تمام عرضه و تقاضا آن در بستر بورس کالا شکل بگیرد، بدون شک کشف واقعی قیمت انجام شده و دو طرف معامله سود می برند، اما امروز متاسفانه به دلیل ضعف قانون و نظارت وزارت صمت، برخی از تولیدکنندگان در بازار آزاد برای کسب سود بیشتر محصول خود را عرضه می کنند و همین موضوع علاوه بر شفاف نبودن مبادلات، قیمت ها را برهم می زند.

قنبری با تاکید بر اینکه باید از مکانیسم بورس‌ کالا به منظور شفاف سازی مبادلات و روند کشف قیمت ها بیش از گذشته و در محصولات جدید بهره برد، اضافه کرد: در کشور ما نیز همانند دنیا، از زمانیکه که بورس کالا شروع به کار کرده توانسته به خوبی شفافیت را بر بازار کالاهای مختلف حاکم کند. اما با این وجود کماکان شاهد برخی قیمت گذاری های دستوری در اقتصادمان هستیم که این شیوه همانند گذشته هیچ سودی برای تولید ندارد و به زیان همه فعالان و صنعتگران تمام می شود.

وی ادامه داد: یکی از راه های درمان التهاب بازارها در دنیا، استفاده از ابزارهای مالی است که با توجه به وجود زیرساخت های بکارگیری از ابزارهایی چون معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، امیدوارم به زودی این حلقه مفقوده در حوزه شفافیت و پوشش ریسک تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران حوزه کالا مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا برای مثال یک مصرف کننده فولاد از امروز بتواند برای چند ماه آینده قرارداد آتی فولاد منعقد کند و از رشد قیمت و یا نرسیدن محصول به دستش، نگران نباشد.

قنبری در پایان اظهار کرد: در شرایط فعلی رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا از اولویت های درمان التهاب بازار است تا با رفع عطش بازار، شاهد بازگشت تعادل به قیمت ها باشیم.

منبع: ایسنا

راه حل بازگشت تعادل به بازار فولاد