دلگرمی نفت به احیای اقتصادی

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر نشانه های احیای اقتصادی و با وجود شعله ور شدن تنشها میان آمریکا و چین با اندکی افزایش قیمت بسته شد و افزایش هفتگی به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا، سرمایه گذاران در روزهای اخیر به سبک و سنگین نشانه های بهبود رشد اقتصادی در برابر تنشها میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان پرداختند که هر دو می تواند تقاضای جهانی برای انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.

دیوید میدن، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره به مارکت واچ گفت: تشدید تنشهای تجاری میان آمریکا و چین تاثیر بزرگی در بازار انرژی نداشته است. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است بنابراین هرگونه اختلال اقتصادی که از این اختلاف سیاسی ناشی شود، ممکن است باعث افت قیمت نفت شد. با این حال قابل توجه است که نفت هفته گذشته به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر صعود کرد بنابراین روند کلی بازار مثبت است.

معامله گران همچنان تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در نقاط مختلف جهان که ممکن است باعث اختلال فعالیت اقتصادی و توقف روند احیای اقتصادی شود را زیرنظر دارند.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ و جنگ سرد میان آمریکا و چین، قیمت نفت را تا حدودی تحت فشار کاهشی قرار داد با این همه به نظر می رسد که بخشهایی از اقتصاد جهانی در حال احیاست و آمار اقتصادی شکل مثبتی پیدا کرده اند.

معامله گران نفت اظهار کردند که آمار اقتصادی اروپا به خوش بینی در بازار نسبت به تقاضا برای نفت کمک کرد. شاخص مدیران خرید بخش تولید منطقه یورو از ۴۷.۴ واحد در ژوئن به ۵۱.۱ واحد در ژوییه رشد کرد و شاخص مدیران خرید بخش خدمات طی همین مدت از ۴۸.۳ به ۵۵.۵ واحد رشد کرد در حالی که شاخص مدیران خرید کامپوزیت به ۵۴.۸ واحد رسید که بهترین رکورد در ۲۵ ماه گذشته بود.

در چین هم فعالیت پالایشگاهی در ژوییه احتمالا به رکورد بالایی صعود کرده زیرا شرکتهای چینی ظرفیت پالایش نفت را به ۸۴ درصد افزایش دادند.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در سپتامبر ۲۲ سنت معادل ۰.۵ درصد رشد کرد و در ۴۱ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که روز پنج شنبه دو درصد سقوط کرده بود.

بهای نفت برنت برای تحویل در سپتامبر پس از افت ۲.۲ درصدی در روز پنج شنبه، در معاملات جمعه سه سنت معادل ۰.۰۷ درصد افزایش یافت و در ۴۳ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱.۳ درصد و نفت برنت ۰.۵ درصد رشد داشت.

چین به تلافی دستور آمریکا برای تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون، دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو را صادر کرد که منعکس کننده تشدید تنشها میان پکن و واشنگتن به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفت و محصولات جانبی به شمار می رود.

اظهارات روز پنج شنبه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که عنوان کرد توافق تجاری منعقد شده میان دو کشور در سال گذشته اهمیت کمتری برای وی پیدا کرده است، به سردی روابط میان دو کشور افزود.

آمریکا چین را به سوءمدیریت در بحران شیوع کووید ۱۹ متهم کرده که نخستین بار در دسامبر در شهر ووهان چین شناسایی شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم روز پنج شنبه از دولتهای جهان خواست در مقابله با سران حزب کمونیست چین به آمریکا ملحق شوند.

به گفته بیورن تونهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت ریستاد انرژی، روابط تجاری بین المللی آرام برای مختل نشدن تقاضا برای نفت در بلندمدت ضروری هستند و تنشها میان آمریکا و چین هرگز نشانه خوبی نبوده است. تعطیلی کنسولگریها نشانه واضحی از تشدید تنشها است و تحولات مربوط به روابط میان این دو کشور موضوعی است که باید زیرنظر داشت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته یک حلقه افزایش یافته و به ۱۸۱ حلقه رسیده که نخستین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ مارس بوده و نشانه دهنده احتمال اوج گیری تولید نفت این کشور است.

معامله گران همچنین به طوفانهایی که در گلف کاست آمریکا شکل می گیرند و ممکن است با مختل کردن تولید، باعث تقویت قیمتها شوند، چشم دوخته اند. طوفان گرمسیری هانا در اواخر پنج شنبه در خلیج مکزیکو شکل گرفت و تا بعدازظهر جمعه در حدود ۲۳۰ مایلی کورپوس کریستی تگزاس بود.

منبع: ایسنا

دلگرمی نفت به احیای اقتصادی