تحولات ژئوپلیتیکی شوک جدیدی به طلا وارد می‌کند؟

با ورود بازار طلا به تعطیلات آخر هفته طولانی سرشار از وقایع ژئوپلیتیکی، تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند از مشاهده حرکات شدید قیمت طلا نباید تعجب کرد اما دورنمای این فلز ارزشمند که مرز ۱۹۰۰ دلار را امتحان کرده است، مثبت به نظر می رسد.

به گزارش ایسنا، معاملات بازار سهام هفته گذشته تحت تاثیر وضعیت ژئوپلیتیکی در اوکراین که سرمایه‌گذاران را ریسک گریز نگه داشت، پر هرج و مرج بود. محاسبات مجدد دورنمای افزایش نرخ‌های بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با نرخ بالای تورم، باعث شد سرمایه گذاران دارایی‌های پرریسک را رها کنند و از دارایی‌های امنی مانند طلا استقبال کنند.

تمرینات نظامی روسیه قرار است روز یکشنبه به پایان برسد و حرکت نیروهای نظامی تحول مهمی است که نظاره می‌شود. در این بین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همچنان متقاعد مانده است که مسکو قصد حمله قریب الوقوع به اوکراین را دارد. همه نگاهها به دیدار روزهای آتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اروپا دوخته شده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA به کیتکونیوز گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای رویارویی با همه این ریسکهای ژئوپلیتیکی، اخبار و اطلاعات جدید اوقات دشواری دارند. راه حل فوری برای وضعیت اوکراین وجود ندارد.

علاوه بر جنبه ژئوپلیتیکی، پیشران بزرگ قیمت طلا، نگرانی‌های اقتصادی به دلیل برنامه‌های بانک‌های مرکزی برای تحکیم سریعتر سیاست پولی است. مویا در این باره خاطرنشان کرد: کشورها سرانجام از پاندمی خارج می‌شوند، اما با تورم بالا مواجه می شوند و این وضع دورنمای رشد را به خطر می‌اندازد. آنچه که این قضیه ژئوپلیتیکی انجام داده، دامن زدن به بحران جهانی انرژی با تشدید مسائل زنجیره تامین بوده که می‌تواند باعث تحکیم سریعتر سیاست پولی بانکهای مرکزی شود. چنین اقدامی به رشد اقتصادی آسیب زده و از طلا پشتیبانی خواهد کرد.

در حالی که وال استریت از رکود صحبت می‌کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران وضعیت اقتصاد در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده هستند. به گفته مویا، فرار به سوی دارایی‌ها امن رشد می‌کند و حتی اگر یک دوره طولانی ابهام مانند آنچه در اوکراین روی می‌دهد، داشته باشیم، شاهد ادامه حرکت به سوی دارایی امن خواهیم بود و این وضعیت به نفع طلا تمام می‌شود.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس به کیتکونیوز گفت: مسئله تورم طلا را برای سرمایه‌گذارانی که از بازارهای پرریسک سهام و رمزارز فرار می‌کنند، بسیار جذاب کرده است. بخش زیادی از حرکت قیمت طلا تحت تاثیر قضیه تورم است. نرخ تورم آمریکا به ۷.۵ درصد صعود کرده که در ۴۰ سال گذشته کم سابقه است. اما اگر از معیار مشابه برای سنجش شاخص قیمت مصرفی در سال ۱۹۸۰ استفاده کنیم، تورم نزدیک به ۱۵ درصد خواهد بود. مردم به این مسئله پی برده‌اند و به همین دلیل طلا سرانجام صعودی شده است. بانک مرکزی آمریکا هیچ کنترلی روی تورم ندارد و بازار انرژی با فشار زیادی از جانب تقاضای بالا روبروست. همه منتظر دیدار مارس بانک مرکزی آمریکا نشسته‌اند تا ببینند فدرال رزرو چه رویکردی در قبال تورم خواهد داشت.

قیمت اونس طلا پنج شنبه هفته گذشته از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد و به بالاترین حد از اواسط ژوئن رسید. با این حال در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا با دو دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۹۹ دلار و ۸۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۳.۱ درصد افزایش داشت.

ادوارد مویا پیش بینی کرد پتانسیل زیادی برای طلا در هفته جاری وجود دارد و ریسکهای بالایی در تعطیلات آخر هفته مشاهده می شود. از نظر سطوح حمایتی و مقاومتی برای طلا، ۱۹۳۰ دلار سطح مقاومتی مهمی در جهت صعودی خواهد بود. در جهت کاهشی، طلا در سطح ۱۸۸۰ دلار از حمایت برخوردار است. با توجه به تعطیلات عمومی روز دوشنبه، نوسان شدید در زمان گشایش معاملات نباید تعجب آور باشد.

گریدی هم هشدار دارد اگر تنشهای ژئوپلیتیکی فروکش کنند، ریسک عقب نشینی قیمت طلا وجود دارد. چنین اتفاقی پیشتر مشاهده شد و زمانی که جمعه گذشته آمریکا درباره قریب الوقوع بودن حمله نظامی روسیه به اوکراین هشدار داد، قیمت طلا رشد انفجاری داشت اما روز دوشنبه با آرام شدن تنشها، روند معکوسی پیدا کرد. این سیکل می تواند دوباره تکرار شود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری بازارها منتظر اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا پس از تعدیل انتظاراتشان درباره افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در نشست مارس هستند. هفته جاری آماری شامل شاخص مدیران خرید بخش تولید، اعتماد مصرفی CB در روز سه‌شنبه، تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم، متقاضیان بیمه بیکاری و فروش خانه‌های نوساز در روز پنج شنبه و شاخص قیمت مخارج مصرفی شخصی و سفارش کالاهای بادوام در روز جمعه منتشر خواهند شد.

منبع: ایسنا

تحولات ژئوپلیتیکی شوک جدیدی به طلا وارد می‌کند؟