احتمال ورود ابزارهای جدید مالی به بازار سرمایه

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان اینکه همه ابزارهای مالی که در دنیاست، در بازار سرمایه ایران نیز وجود دارد، گفت: امکان عملیاتی شدن و به بازار آمدن ابزارهای جدید مالی وجود دارد.

حسن امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همه ابزارهای مالی که در بورس‌های دنیا وجود دارد، در بازار سرمایه ایران نیز هست، اظهار کرد: اما باید توجه داشت تنوع این ابزارها بسیار وسیع است. ممکن است برای صنعت خاصی ابزار و نواری جدیدی باشد. نقش شرکت‌های تامین سرمایه  این است که مهندسی مالی کنند و ابزارسازی جدید کنند. حتی ممکن است ابزارهای مختلف را برای یک پروژه باهم استفاده کنند. این روشهایی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال ابزارهای حوزه بیمه هنوز راه اندازی نشده است و امکان عملیاتی شدن و به بازار آمدن آن‌ها وجود دارد.

وی درمورد اینکه با وجود اینکه برخی ابزارهای مالی مدت‌هاست وارد بازار شده‌اند اما سرمایه‌گذاران و کارگزاران دانش کافی برای استفاده از این ابازارها را ندارند، توضیح داد:به هر حال ابزارهای جدید که وارد بازار سرمایه می شود تا زمانی که عملیاتی شوند و عامه مردم بتوانند عانمه از آن استفاده کنند پروسه  طولانی مدت است. نقش فرهنگ سازی و برگزاری سمینار و دوره‌هایی که بورس و فرابورس در شهرستان‌ها برگزار می کنند به توسعه این فرهنگ در سطح جامعه کمک می‌کند. می‌توان گفت بازار سرمایه از لحاظ ابزار مالی کامل است اما درمورد استفاده از این ابزارها باید کار بیشتری انجام شود.

بر اساس این گزارش، روز گذشته اجرای فروش تعهدی در بازار سرمایه روی هشت نماد انجام شد. فروش تعهدی یکی از ابزارهای مالی بود که مسئولان از سال ۱۳۹۵ وعده راه اندازی آن را داده بودند.

منبع: ایسنا

احتمال ورود ابزارهای جدید مالی به بازار سرمایه