کاهش خریدار در بازار نفت

در پی شیوع ویروس کرونا که باعث شده برخی از خریداران دریافت محموله‌های قراردادی خود را به تاخیر بیاندازند، شرکتهای بازرگانی کالا و غول‌های نفتی به سختی تلاش می‌کنند برای محموله‌های تکی نفت در خارج از چین خریدار پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، معامله‌گران آسیایی به بلومبرگ گفتند: محموله‌های انواع نفت از نفت اسپوی روسیه گرفته تا لولای برزیل و نفت سبک بصره برای تحویل در مدت چند هفته عرضه شده‌اند که اتفاق غیرمعمولی است زیرا این محموله‌ها باید چند هفته پیش به فروش می رفتند.

خریداران در آسیا اشتیاق چندانی به خرید محموله‌های تک نشان نمی‌دهند زیرا حاشیه سود پالایش نفت ضعیف شده است. در این میان هند ممکن است از کسادی تجارت نفت در چین سود ببرد و پالایشگاههای هندی از فرصت پیش آمده برای خرید محموله‌های تک استفاده کنند.

تقاضای نفت برای چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده و منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند خرید این کشور نسبت به سطح معمول برای این موقع از سال، ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. پیامدهای این بیماری مرگبار بر تقاضا برای نفت ممکن است بدترین شوک را به بازارهای نفت از زمان بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ وارد کند.

پالایشگاههای چین با مازاد فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، دیزل و گازوییل روبرو شده‌اند زیرا تعطیلات سال نو طولانی شد و فعالیت اقتصادی کاهش پیدا کرد. ممنوعیت سفرهای مسافت دور با هواپیما، اتوبوس و قطار و قرنطینه هم باعث شد مردم در خانه بمانند.

به گفته چهار منبع آگاه، سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت در آسیا است، تولید پالایشگاهی خود در فوریه را به دلیل افت تقاضا برای سوخت، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انتظار می‌رود پالایشگاههای مستقل پالایش نفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، زیرا تنها به اندازه سهمیه مجازشان می‌توانند صادرات داشته باشند مگر این که دولت اجازه‌ دهد سهمیه بیشتری برای صادرات صادر کند. پالایشگاههای مستقل در استان شاندونگ در حال حاضر ظرفیت تولیدشان را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند و اکنون با کمتر از نیمی از ظرفیت پالایش خود فعالیت می‌کنند.

منبع: ایسنا

کاهش خریدار در بازار نفت