ورشکستگی‌های نفت و گاز نگران کننده شد

گزارش اخیر شرکت حقوقی “هاینس و بون” نشان داد که ورشکستگی تولیدکنندگان نفت و گاز، شرکت‌های خدمات میدان نفتی و بخش میان دستی در آمریکای شمالی به سطح نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، طی مدت پنج سال از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ که شرکت حقوقی “هاینس و بون” رصد خود را آغاز کرد، ۲۰۸ تولیدکننده نفت و گاز اعلام ورشکستگی کرده‌اند که بدهی آنها مجموعا به ۱۲۱.۷ میلیارد دلار بالغ شد.

در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که قیمت نفت ریزش کرد و باعث شد تولید برخی از شرکتها به مرز ضرردهی برسد، بیش از ۱۰۰ مورد ورشکستگی اعلام شد و پس از بهبود قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ موارد ورشکستگی‌ها به ۲۴ مورد کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۸ به ۲۸ مورد رسید.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ قیمت نفت به شدت افت کرد و کاهش آن در سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کرد که این روند باعث افزایش شمار ورشکستگی‌ها به ۴۲ مورد در سال ۲۰۱۹ شد.

از ۲۰۸ مورد ورشکستگی، تگزاس با ۹۴ مورد در صدر این فهرست قرار گرفت و پس از آن ایالتهای کلرادو و لوییزیانا هر کدام با ۱۱ مورد بودند در حالی که نیویورک با ۱۰ مورد، در رتبه چهارم ایستاد. کانادا مجموعا ۱۸ مورد ورشکستگی شرکتهای نفت و گاز داشت.

طبق گزارش شرکت حقوقی “هاینس و بون”، بخش خدمات میدان نفتی با ۱۹۶ مورد ورشکستگی در مدت پنج ساله، بیشترین آسیب را متحمل شده است. مجموع بدهی ثبت شده در این بخش به حدود ۶۶ میلیارد دلار بالغ شده و تگزاس با ۱۰۲ مورد ورشکستگی، رکورددار بوده است.

بخش میان دستی هم از این موج ورشکستگی در امان نبوده اما شرکت حقوقی “هاینس و بون” تنها ۲۸ شرکت میان دستی را از سال ۲۰۱۵ ثبت کرده است که با داشتن مجموعا ۲۱.۶ میلیارد دلار بدهی، در آمریکا اعلام ورشکستگی کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این شرکت حقوقی در گزارش خود خاطرنشان کرده که قیمتهای کالا برای تولیدکنندگان چالش برانگیز مانده است به خصوص که بازار نفت در برابر رویدادهای ژئوپلیتیکی مهم در خاورمیانه منعطف ماند و افزایش قیمت پایداری نشان نداد. در این بین، شیوع ویروس کرونا هم ممکن است برای تولیدکنندگان نفت به چالش تبدیل شود زیرا باعث شده است قیمتهای نفت در یک هفته گذشته ۱۰ درصد سقوط کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند به خصوص که قیمتهای گاز طبیعی هم در رکورد پایینی معامله می‌شوند، سال ۲۰۲۰ ممکن است رکورد دیگری در زمینه ورشکستگی شرکتهای نفت و گاز به ثبت برساند.

منبع: ایسنا

ورشکستگی‌های نفت و گاز نگران کننده شد