سقوط یک درصدی نفت پس از فروکش وحشت بازار

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران به بازبینی ریسک اختلال عرضه خاورمیانه در پی تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در این منطقه پرداختند، بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۸۲ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، به ۶۷ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۴ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، به ۶۲ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت در دو روز معامله گذشته جهش چشمگیری پیدا کرده بودند و نفت برنت به بالاترین حد خود از سپتامبر رسید در حالی که وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین رکورد از آوریل سال گذشته تاکنون صعود کرد. افزایش شاخصهای قیمت نفت در پی تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی و نگرانی از اختلال عرضه نفت خاورمیانه پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی در عراق روی داد. اما برخی از تحلیلگران انتظاراتشان در خصوص وقوع یک منازعه گسترده را تعدیل کردند.

به گفته لاچلان شاو، مدیر تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا اظهار کرد: بازار به شکل روشنی نگران مختل شدن عرضه است اما فعلا هیچ روند روشنی وجود ندارد. این مسئله سناریوهایی است که ممکن است روی تولید نفت تاثیر بگذارند یا نه و بنابراین به نظر می‌رسد بازار در ۲۴ تا ۳۶ ساعت گذشته درباره برخی از این احتمالات تجدیدنظر کرده است.

شرکت مشاوره گروه اوراسیا هم پیش‌بینی کرد در صورت یک اقدام تلافی جویانه، احتمالا اهداف نظامی آمریکا به جای اهداف انرژی هدف قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است، اقدام اعضای اوپک در عمل به کاهش تولید طبق پیمان محدودیت عرضه بوده است. طبق نظرسنجی رویترز، اعضای اوپک در دسامبر ۲۹.۵۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به آمار نوامبر کاهش داشت.

همچنین نظرسنجی رویترز نشان داد ذخایر نفت آمریکا احتمالا هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است. شش تحلیلگر برآورد کردند که سطح ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم ژانویه به میزان ۴.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

سقوط یک درصدی نفت پس از فروکش وحشت بازار