رشد سالانه قیمت نفت رکورد ۳ ساله زد

قیمت نفت روز سه شنبه که آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۹ بود، ثابت ماند اما تحت تاثیر بهبود روابط تجاری آمریکا و چین و کاهش عرضه داوطلبانه اوپک، در مسیر ثبت بزرگترین رشد قیمت سالانه از سال ۲۰۱۶ تاکنون قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با یک سنت کاهش، ۶۶ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه بود.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه سنت کاهش، ۶۱ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه بود.

شاخص قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، حدود ۲۴ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. هر دو شاخص در سال ۲۰۱۹ بزرگترین رشد سالانه در سه سال گذشته را داشته‌اند که تحت تاثیر بهبود روابط تجاری آمریکا و چین و تداوم کاهش عرضه از سوی اوپک و متحدانش بوده است.

مشاور تجاری کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین احتمالا هفته آینده امضا خواهد شد.

آمریکا و چین در ۱۳ دسامبر فاز اول توافق تجاری را اعلام کردند که تحت آن تعرفه‌های آمریکا روی واردات برخی از کالاهای چینی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، چین میزان عظیمی از کالاهای آمریکایی را خریداری خواهد کرد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت “اکسی تریدر”، قیمتهای نفت با وجود رشد تنشها در خاورمیانه و افت هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا در معاملات روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ ریسک پذیری بازار را دنبال کردند. معامله‌گران همچنین منتظر انتشار آمار تولید نفت آمریکا در اکتبر از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا هستند و پیش بینی کرده‌اند که این آمار تداوم رشد قوی تولید این کشور را نشان دهد.

طبق نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر به میزان حدود ۳.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده باشد که سومین کاهش هفتگی متوالی خواهد بود. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر به میزان ۵.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده بود. آمار رسمی ذخایر این کشور روز جمعه منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد آمریکا در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار بر مبنای سالانه به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل خواهد شد و انتظار می‌رود تولید این کشور ۹۳۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۳.۱۸ میلیون بشکه در روز بالغ شود.

معامله‌گران و تحلیلگران در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا که قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است، انتظار دارند رشد عرضه نفت آمریکا، کاهش تولید اوپک را در سال ۲۰۲۰ جبران کند.

منبع: ایسنا

رشد سالانه قیمت نفت رکورد ۳ ساله زد