جهش قیمت جهانی طلا پس از شهادت سردار سلیمانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی حمله هوایی آمریکا در بغداد که در جریان آن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به شهادت رسید و اعلام این خبر که نگرانی‌ها نسبت به التهاب بیشتر در خاورمیانه را برانگیخت، به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱۵۳۹ دلار و چهار سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۵۴۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود دو درصد رشد هفتگی داشته که چهارمین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.

در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.

طلا در بحبوحه ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می شود.

عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت ارزش دلار بود که برای دومین هفته متوالی کاهش داشته و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرده است.

به گفته برایان لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز، اخبار خاورمیانه به همراه خرید فنی و افت دلار در معاملات روز جمعه از قیمت طلا پشتیبانی کرد. اگر طلا بتواند سطح ۱۵۴۰ دلار را حفظ کند، حداقل در کوتاه مدت، سرمایه گذاران خوشبین خواهند بود اما با توجه به تحکیم رشد اقتصاد جهانی، ممکن است قیمت طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران منتظر انتشار جزییات نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا هستند. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می کند.

موجودی طلای “اس پی دی آر گلد تراست” که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه ۰.۲۳ درصد رشد کرد و به ۸۹۵.۳۰ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۸ دلار و ۱۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۹۶۲ دلار و ۶۵ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۹۸۰ دلار و ۱۹ سنت ایستاد.

منبع: ایسنا

جهش قیمت جهانی طلا پس از شهادت سردار سلیمانی