جشن سال نو در بورس‌های اروپایی

برخلاف بورس‌های آسیایی، بورس‌های اروپایی توانستند جهش نیرومندی را به ثبت برسانند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ معامله گران کماکان نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی جهان امیدوار باقی مانده‌اند. با وجود تهدید کره شمالی به انجام آزمایش‌های موشکی جدید، این کشور تاکنون از عملی کردن چنین تهدیدی خودداری کرده و همین مساله احتمال بازگشت کره شمالی و آمریکا به میز مذاکره را تقویت کرده است. رئیس جمهور کره جنوبی نیز گفته است در مقطع فعلی مهمترین مساله از سرگیری گفت‌وگوهای صلح و خلع سلاح هسته ای کره شمالی خواهد بود.

در حوزه جنگ تجاری ترامپ گفته است که به زودی فاز نخست توافق تجاری را به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین امضا خواهد کرد. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به ” نفتا” را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و “تحریم پروژه نورد استریم ۲” توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است.

تام ایسی، تحلیل‌گر بانک ” مریل لینچ”  گفت: در روزهای اخیر خبری که پتانسیل ایجاد یک روند صعودی پایدار در بازار بورس را داشته باشد نداشتیم و به نظر می رسد عامل صعود شاخص ها بیشتر از آن که به واقعیت نزدیک باشد به خاطر خوش‌بینی معامله گران بوده است.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص “داوجونز ایدانستریال اوریج” با ۰.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۶۴۵.۲۶  واحد بسته شد. شاخص “اس اند پی ۵۰۰” با ۰.۰۲ درصد افزایش تا سطح ۳۲۴۰.۰۲ واحدی بالا رفت ولی دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی ” نزدک کامپوزیت” با ریزش ۰.۱۷ درصدی در سطح ۹۰۰۶.۶۲ واحدی بسته شد.

معامله گران هم‌چنین منتظر مشخص شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا هستند. پیش تر کنگره که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است ترامپ را به دو اتهام سو استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره مقصر دانسته و پرونده وی را برای استیضاح به سنا فرستاده است. ترامپ خواهان رسیدگی سریع به پرونده خود شده اما بیشتر سناتورهای دموکرات خواهان به تعویق افتادن جلسه تا زمان دریافت مدارک بیشتر هستند. به نظر نمی رسد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، استیضاح ترامپ رای بیاورد.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی با وجود  احتمال اتخاذ موضع سرسختانه‌تر توسط دولت انگلیس در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا، با قدرت به روند صعودی خود ادامه دادند. اکنون دولت محافظه‌کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و  همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی  و یکم ژانویه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توئیتی وعده داده است دولت با افزایش سرمایه گذاریها در زیرساخت‌های این کشور، اقتصادی نیرومندتر را بنا کند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۴۴.۹۰ واحد بسته شد. شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با صعود ۰.۱۳ درصدی در سطح ۶۰۳۷.۳۹  واحد بسته شد و شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۳۳۷.۷۷  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۴ درصد بالا رفت و به ۹۷۰۰.۵ واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا متضادی داشتند؛ تا جایی که شاخص  “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با ریزش۰.۶۵ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۸۳.۳۱ واحدی پایین رفت و شاخص ” هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ با جهش۰.۴۴ درصدی به ۲۸ هزار و ۳۴۹.۴۹ واحد رسید.

در چین شاخص ” شانگ‌های  کامپوزیت ” با صعود ۱.۲۷ درصدی در سطح ۴۰۷۳.۳۰  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۲۵ درصد کاهش  و ایستادن در سطح ۶۸۰۴.۹۰  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود.

در بازار طلای سیاه قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت ” وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۱  درصد افزایش به ۶۱.۷۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش۰.۳۱ درصدی به ازای ۶۸.۳۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۲۹ درصدی به ۱۵۱۴.۸۷ دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۲۱ درصدی به ازای ۱۷.۹۸ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

جشن سال نو در بورس‌های اروپایی