جزییات امضای قرارداد با هدف افزایش تولید ۸۵ هزار بشکه‌ای نفت

قرارداد طرح توسعه و افزایش تولید میادین نفتی پارسی و پرنج با هدف افزایش تولید ۸۵ هزار بشکه‌ای نفت خام در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه‌ای با حضور وزیر نفت امضا شد.

به گزارش ایسنا، هزینه سرمایه‌گذاری این طرح در مجموع یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار خواهد بود که ۸۷۶ میلیون دلار به صورت مستقیم و ۲۳۵ میلیون دلار به صورت غیر مستقیم است. همچنین ۲۶۹ میلیون دلار نیز هزینه های بهره برداری از طرح توسعه میادین نفتی پارسی و پرنج خواهد بود.

این طرح شامل حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید، تعمیر هشت حلقه چاه موجود، عملیات فرازآوری مصنوعی با استفاده از گاز، اجرای پمپ‌های درون چاهی در ۴۵ حلقه چاه و عملیات لایه شکافی و نصب لوله مغزی خواهد بود.

در فرآیند اجرای این طرح بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تاسیسات موجود، ساخت واحدهای جمع آوری و تقویت فشار گاز به ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، احداث واحد نمک زدایی مستقل به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز، ساخت خطوط لوله انتقال نفت و گاز، تزریق روزانه ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در میدان پارسی و ۲۴ میلیون فوت مکعب در میدان پرنج به منظور نگهداشت فشار ستون نفت اجرا خواهد شد.

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی واقع شده و فاصله این میدان تا شهر اهواز ۱۲۵ کیلومتر است. این میدان در سال ۱۳۴۳ کشف و بهره برداری از آن در سال ۴۵ با تولید روزانه هفت هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج در بین میادین کرنج و پارسی و در امتداد شهر بهبهان قرار دارد.

اتکای حداکثری به شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی نفت

معاون وزیر نفت در آیین امضای قرارداد توسعه میدان‌های پارسی و پرنج گفت: اجرای طرح‌های در حال اجرای شرکت ملی نفت ایران مانند طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک و طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با اتکای حداکثری به ظرفیت شرکت‌های ایرانی در جریان است.

مسعود کرباسیان، برگزاری این جلسه را فرصتی مناسب برای تشریح روند کار در برخی پروژه‌های مهم بالادستی خواند و گفت: در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک که اجرای آن با اعتبار ۱.۸ میلیارد دلار در دستور کار شرکت ملی نفت ایران است، احداث خط لوله‌ای ۱۰۰۰ کیلومتری هدف‌گذاری شده که تا کنون در این زمینه، ۱۵۰ هزار تن تختال از فولاد مبارکه تحویل و از این میان، ۷۰ هزار تن در شرکت اکسین به ورق تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این طرح راهبردی اختصاص یافته است، پیشرفت بخش‌های دیگر این طرح از جمله احداث اسکله و گوی شناور، ساخت پمپ‌ها، احداث تلمبه‌خانه‌ها و … نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد این طرح ملی با اتکا به توان و ظرفیت شرکت‌های ایرانی عملیاتی می‌شود.

کرباسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح، تاکنون ۱۰ قرارداد امضا شده و ۹ قرارداد دیگر نیز تا پایان سال امضا خواهد شد که در مسیر اجرای قراردادهای امضاشده، ۱۵ دکل حفاری فعال و حتی برخی چاه‌ها عملیاتی شده‌اند.

به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد کالاهای سفارش‌گذاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، کالاهای ساخت داخل هستند که این موضوع نشان‌دهنده رویکرد حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از توان داخلی است.

دو اکتشاف بزرگ شامل کشف مخزن نام‌آوران و میدان گازی ارم، دیگر موضوعی بود که کرباسیان به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۸ به آن اشاره کرد و افزود: تشریح عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حوزه میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از تولید داخل و تولید در میدان‌های دریایی، هرکدام مباحث مهمی است که حتما در جای خود بعدها درباره آنها توضیح خواهم داد.

کرباسیان با اشاره به امضای قرارداد یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری توسعه میدان‌های پارسی و پرنج با گروه مپنا، عنوان کرد: شرکت مپنا سال ۱۳۷۲ با چند اتاق در خیابان زرتشت از سوی مهندس زنگنه بنیانگذاری شد. آیا فکر می‌کردیم مجموعه‌هایی مثل مپنا، فراب، پتروپارس و به نحوی OTC که بنیانگذاران آنها آقای زنگنه بوده‌اند، روزی به بهترین شرکت‌ها در حوزه‌های کاری خودشان بدل شوند؟

وی گفت: به شرکت مپنا و به تمام کسانی که در مسیر ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی قدم برداشته‌اند باید تبریک گفت. ان‌شاءالله که در آینده، شاهد مپناهای دیگری نیز خواهیم بود.

پیچیدگی‌ها و مختصات مخزنی میدان نفتی پارسی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم در این مراسم، با اشاره به پیچیدگی‌ها و مختصات مخزنی میدان نفتی پارسی، گفت: توسعه این میدان نیازمند بهره‌مندی و پیاده‌سازی فناوری‌های ازدیاد برداشت است که امیدواریم با اجرای قرارداد توسعه پارسی، این مهم محقق شود.

احمد محمدی افزود: میدان پارسی از میدان‌هایی است که از اوایل دهه ۷۰ به بعد، طرح تزریق گاز در آن اجرا می‌شود. این میدان با برخورداری از مخزنی شکاف‌خورده، پیچیدگی‌های خاصی دارد و با توجه به وجود بخش قابل‌توجهی نفت در بخش گاززده و آب‌زده مخزن پارسی، امیدواریم توسعه این میدان که نیازمند بهره‌مندی از فناوری‌های ازدیاد برداشت است، به افزایش تولید از میدان کمک کند.

وی با بیان اینکه در این دو میدان در مجموع تاکنون حدود ۱۰۰ حلقه چاه حفاری شده است، ذخیره نفت درجای پارسی و پرنج را حدود ۱۲ میلیارد بشکه نفت عنوان کرد و افزود: در حالی که تولید میدان پارسی در مقطعی از زمان به حدود ۴۵۰ هزار بشکه هم می‌رسید، اما امروز در مجموع از این دو میدان حدود ۵۲ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود که با اجرای قرارداد توسعه، این رقم باید به ۸۵ هزار بشکه برسد.

محمدی با بیان اینکه بر مبنای قرارداد توسعه پارسی و پرنج، حجم تزریق گاز به این دو میدان باید به ترتیب به ۲۸۰ میلیون فوتمکعب و ۲۴ میلیون فوت‌مکعب در روز برسد، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این قرارداد، ضریب بازیافت نهایی تولید نفت میدان‌های پارسی و پرنج افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه قرارداد توسعه پارسی و پرنج نخستین قراردادی است که در قالب مدل قراردادی این شرکت به امضا می‌رسد، عنوان کرد: پیشنهاد این مدل قراردادی در سال ۹۵ مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را دریافت کرد و پس از آن نفت‌خیز اجازه یافت مذاکرات قراردادی ۴ میدان (۹ مخزن) را با این مدل پیگیری کند که در این رهگذر، ۱۸ تفاهمنامه امضا و چند طرح توسعه میدان تدوین شد. طرح توسعه میدان‌های پارسی و پرنج هم یکی از این طرح‌ها بود که با گروه مپنا نهایی و توافقنامه آن حدود یک‌سال‌ونیم قبل با این شرکت امضا شد.

به گفته محمدی، در این مدت، مذاکرات فشرده فنی، حقوقی و مالی دنبال و خوشبختانه این مذاکرات امروز به قرارداد منتهی شد.

وی امضای این قرارداد را از آن حیث که نخستین قرارداد در قالب الگوی قراردادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، حائز اهمیت خواند و آن را مرهون اعتماد و حمایت‌های همه‌جانبه وزیر نفت و همچنین پشتیبانی ستاد شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد.

محمدی با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی در حوزه صنعت نفت در استان خوزستان تعریف شده و در حال اجراست، ابراز امیدواری کرد این طرح‌ها به ثمر بنشیند و زمینه رشد و پیشرفت در استان خوزستان را فراهم کند.

بر اساس این گزارش، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، امروز (شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) میان احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا امضا شد.

مدت این قرارداد ۱۰ سال، ارزش قرارداد حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و هدف از اجرای قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از ۵۲ هزار بشکه فعلی به ۸۵ هزار بشکه‌ و دستیابی به حدود ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی است.

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در ۱۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۴۳ کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۵ با تولید روزانه ۷ هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق – شمال غرب در ۷۵ کیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۸۶ آغاز و تاکنون ۱۱ حلقه چاه در آن حفاری شده است.

منبع: ایسنا

جزییات امضای قرارداد با هدف افزایش تولید ۸۵ هزار بشکه‌ای نفت