تهدید بایکوت فروش نفت برای ترساندن عراق

یک مقام عراقی اظهار کرده که اگر دولت آمریکا آن طور که دونالد ترامپ تهدید کرده است، عراق را هدف تحریم قرار دهد، این کشور دسترسی به حساب دلاری خود نزد بانک مرکزی آمریکا را از دست می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ماجد التمیمی، نماینده پارلمان عراق که در کمیته مالی پارلمان حضور دارد روز شنبه با اشاره به دیداری که با رییس بانک مرکزی و مقامات مالی عراق داشته است، مطالب بالا را عنوان کرد. وی گفت: آمریکا ممکن است روی برخی از شرکتها برای بایکوت یا توقف فعالیتهای شرکتهایی که نفت عراق را به فروش می رسانند اعمال نفوذ کند.

عراق دومین عضو بزرگ اوپک است. طبق اظهارات پنجشنبه گذشته سخنگوی وزارت نفت عراق، تولید نفت عراق مطابق با سهمیه تعیین شده در اوپک، ۴.۴۶ میلیون بشکه در روز است و صادراتش ۳.۴۵ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس نظرسنجی “اس اند پی گلوبال پلاتس”، عراق تولید نفت خود را در دسامبر به ۴.۵۸ میلیون بشکه در روز رساند که پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته بود اما همچنان بالاتر از سهمیه تولید ۴.۵۱ میلیون بشکه در روز این کشور تحت پیمان اوپک پلاس مانده است.

پارلمان عراق پنجم ژانویه در واکنش به نقض حاکمیت این کشور از سوی آمریکا، قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که به دولت این کشور اختیار می‌دهد از نیروهای خارجی درخواست کند خاک عراق را ترک کنند. چند ساعت بعد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست عراق برای خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور، تهدید کرد اگر نیروهای آمریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریم‌های شدیدی قرار خواهد داد.

از آن زمان دولت آمریکا به درخواست عراق برای آغاز مذاکرات در خصوص خروج نیروهای آمریکایی اعتنایی نکرده است.

داوجونز به نقل از مقامات عراق در گزارشی نوشت: وزارت خارجه آمریکا به عراق هشدار داده است اگر نیروهای آمریکایی را از این کشور بیرون کند، دسترسی به حساب بانکی دولت در نزد فدرال رزرو نیویورک را از دست خواهد داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات وزارت خارجه آمریکا یا بانک مرکزی این کشور حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

تاثیر فوری قطع دسترسی به این حساب که شامل درآمدهای فروش نفت نیز است، روی ارزش دینار  در برابر دلار آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نگرانی مشتریان نفت عراق

در این بین خریداران نفت در آسیا به میزان فزاینده‌ای نگران مختل شدن تامین نفت در پی تهدید رییس جمهور آمریکا برای وضع تحریمهای شدید علیه این کشور هستند.

عراق طی پنج سال گذشته تولیدش را حدود ۵۰ درصد افزایش داده و یکی از مطمئن‌ترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه به آسیا بوده است اما پس از اقدام تروریستی هوایی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی در فرودگاه بغداد، در کانون التهاب ژئوپلیتیکی قرار گرفته است.

نفت سبک بصره یک گرید نفتی پرتقاضا میان پالایشگاههای آسیایی است که به دلیل تحریمهای آمریکا، از دریافت نفت ایران محروم شده‌اند. نفت سنگین بصره هم به دلیل تحریمهای آمریکا علیه نفت ونزوئلا، طرفدار زیادی دارد.

طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، در ماه میلادی گذشته ۳.۸۲ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرد و چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از جمله مشتریان بزرگ این کشور بودند.

منبع: ایسنا

تهدید بایکوت فروش نفت برای ترساندن عراق