بازار جهانی نفت در شوک اقدام تروریستی آمریکا

بهای نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی اقدام ددمنشانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در عراق که نگرانیها نسبت به تنشها در خاورمیانه را برانگیخت، در بالاترین حد هفت ماه گذشته ایستاد.

به گزارش ایسنا، مانیش راج، مدیرمالی شرکت “ولاندرا انرژی” به مارکت واچ گفت: این نگرانی مطرح است که اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بسیار تحریک آمیز بوده و ممکن است تبعات منفی داشته باشد. با این حال جهش ملایم قیمت وست تگزاس اینترمدیت نشان می‌دهد که فرضیه بازار بر این است که تنشها ادامه خواهد داشت و اختلالی در تولید نفت ایجاد نخواهد شد. اما اگر اختلالی در روند تولید روی دهد، قیمت وست تگزاس اینترمدیت به بالای ۷۰ دلار و نفت برنت به بالای ۸۰ دلار صعود خواهد کرد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت در بازار نیویورک یک دلار و ۸۷ سنت معادل ۳.۱ درصد افزایش یافت و در ۶۳ دلار و پنج سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از ۲۰ ماه مه بود و برای کل هفته حدود ۲.۲ درصد رشد داشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت دو دلار و ۳۵ سنت معادل حدود ۳.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۸ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین حد از سپتامبر بود که تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته بود. نفت برنت برای کل هفته ۲.۶ درصد رشد داشت.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی جهانی شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس” در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت: اگر پنج سال پیش بود، نفت قطعا به بالای ۱۰۰ دلار صعود می‌کرد. با این حال رشد بی‌وقفه تولید آمریکا، تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیکی بر بازار نفت را تعدیل کرده است.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی به همراه ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی در حمله هوایی تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پنتاگون اعلام کرد دونالد ترامپ دستور این حمله تروریستی را صادر کرده بود.

سفارت آمریکا در بغداد چند ساعت پس از اعلام این خبر، از همه شهروندانش خواست خاک عراق را ترک کنند. وزارت نفت عراق اعلام کرد شهروندان آمریکایی که برای شرکتهای نفتی خارجی در شهر  بصره کار می‌کنند، روز جمعه این کشور را ترک کردند.

مقامات عراقی به رویترز اعلام کردند تخلیه کارکنان آمریکایی روی فعالیتهای نفتی، تولید یا صادرات این کشور که با تولید حدود ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز، دومین عضو بزرگ اوپک است، تاثیر نخواهد گذاشت.

سخنگوی شرکت BP که میدان نفتی بزرگ رومیله را در نزدیکی بصره اداره می‌کند، حاضر نشد در این باره اظهارنظر کند. رومیله تا آوریل حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

گروه انرژی ایتالیایی انی اعلام کرد میدان نفتی زبیر که حدود ۴۷۵ هزار بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۸ تولید کرد، به فعالیت معمولش ادامه می‌دهد و این شرکت اوضاع را به دقت زیرنظر دارد.

گروه انرژی آمریکایی اکسون موبیل درباره تخلیه کارکنان خود توضیح نداد اما اعلام کرد فعالیت این شرکت در میدان نفتی کرونای غربی ۱ ادامه دارد و این شرکت وضعیت را به دقت زیرنظر دارد.

اکسون موبیل ماه مه گذشته پس از حملاتی که در نزدیکی تاسیسات نفتی این شرکت به وقوع پیوست، حدود ۶۰ نفر از کارکنان خارجی خود را از عراق خارج کرده بود.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر به میزان ۱۱.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران در نظرسنجی “اس اند پی گلوبال پلاتس” کاهش ذخایر به میزان ۳.۱ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند و موسسه امریکن پترولیوم سه شنبه گذشته اعلام کرده بود این ذخایر به میزان ۷.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی به جای چهارشنبه با تاخیر در روز جمعه منتشر شد.

به گفته ولاندرا انرژی، با وجود این که اداره اطلاعات انرژی آمریکا افت هفتگی چشمگیر ذخایر نفت را اعلام کرد اما این کاهش به دلیل واردات کمتر نفت بوده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین نشان داد میزان ذخایر بنزین ۳.۲ میلیون بشکه و ذخایر سوختهای تقطیری ۸.۸ میلیون بشکه رشد کرده است.

شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز” روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته هفت حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۷۰ حلقه رسیده است. شمار دکلهای حفاری هفته پیش از آن هم هشت حلقه کاهش پیدا کرده بود. مجموع دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا ۹ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۷۹۶ حلقه رسید.

منبع: ایسنا

بازار جهانی نفت در شوک اقدام تروریستی آمریکا