نفت حاضر به افزایش قیمت نیست

نفت حاضر به افزایش قیمت نیست

انتظار می رفت شوکهای عرضه که امسال رخ دادند، به روند صعودی قیمت های نفت منجر شوند اما نفت موفق نشده است روند رشد پایداری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حملات پهپادی، پالایشگاههای نفت شرکت آرامکوی سعودی را فلج کرد و تحریمهای آمریکا صادرات نفت ایران و ونزوئلا را هدف گرفت و آلودگی گسترده، صادرات نفت روسیه را محدود کرد. با این حال قیمتهای نفت به جای این که جهش پیدا کند تحت تاثیر رونق تولید نفت آمریکا و نگرانیها نسبت به رکود اقتصاد جهانی که به تقاضا برای نفت آسیب خواهد زد، در بازه محدودی مانده است و به گفته تحلیلگران و آن طور که آمار نشان می‌دهند، بعید است که به این زودی افزایش پیدا کند.

به گفته آمریتا سن، تحلیلگر نفتی ارشد شرکت “انرژی اسپکتس”، بین واهمه از پیک تقاضا برای نفت، رشد نامحدود شیل آمریکا، ظهور رکود اقتصادی و احتمال بازگشت میلیونها بشکه از تولید نفت اوپک به بازار، هیچ باوری به آینده وجود ندارد.

اوپک که شامل تولیدکنندگانی همچون ایران، ونزوئلا و عربستان سعودی است، با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا، امسال با اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس امسال میزان عرضه خود را محدود کرده است.

بهای معاملات آتی بازار نشان می‌دهد که اختلالات عرضه تاثیر چندانی در تقویت قیمتها نداشته است زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند شوکهای غیرمنتظره تولید نفت تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی عرضه کلی ندارد.

حملات ۱۴ سپتامبر علیه تاسیسات آرامکو تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز تولید نفت عربستان سعودی که معادل پنج درصد از عرضه جهانی است را فلج کرد. منابع آگاه می‌گویند با وجود آسیب کم سابقه، عربستان سعودی بخشی از ظرفیت تولید نفت خود را احیا کرده است.                   

قیمت نفت برنت پس از این حملات ۱۵ درصد صعود پیدا کرد اما از آن زمان روند رشد خود را از دست داد و حدود ۶۲ دلار معامله می‌شود.      

در حالی که تولید نفت آمریکا با بهره وری چاه‌های فعلی به رشد خود ادامه می دهد، شمار فزاینده‌ای از  چاه‌های غیرفعال، مانع از رشد بیشتر تولید خواهد شد و به تقویت قیمتها کمک می‌کند.

به گفته مارک هیوم، یکی از مدیران شرکت بلک راک، چشم انداز رشد عرضه آمریکا بسیار خوش بینانه به نظر می‌رسد و احتمال بالایی وجود دارد که رشد تولید آمریکا آهسته شود و عرضه و تقاضا متعادل‌تر شود.

باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی پی هفته گذشته اظهار کرد واکنش به حملات نفتی در عربستان سعودی معقول بود. ماهیت انتشار فوری آمار سطح ذخایر نفت که در گذشته وجود داشت روی این رفتار بازار موثر بود.

بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای فناوری اطلاعات با ااستفاده از دوربینهای حرارتی و رهگیری کشتیها، اطلاعات لحظه ای در باره سطح مخازن نفت فراهم کرده و مشخص می‌کنند آیا یک واحد پالایش فعالیت دارد یا خیر.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *