صادرات نفت روسیه به چین رکورد زد

صادرات نفت روسیه به چین رکورد زد

حجم صادرات نفت روسیه به چین در اکتبر به رکورد بالای جدیدی صعودی کرد و همزمان، واردات نفت از ایران به دلیل ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه تهران کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از روسیه در اکتبر بر مبنای سالانه ۵۸ درصد رشد کرد و به ۷.۳۴۷ میلیون تن معادل ۱.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان واردات تاکنون بود.

واردات نفت از روسیه در ۱۰ ماه نخست امسال ۵۷.۹۱ میلیون تن یا معادل ۱.۳۹ میلیون بشکه در روز بود که ۱۶.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان داد.

گمرک چین ماه گذشته به روزرسانی آمار واردات کالا را آغاز کرد و این آمار جایگزین سرویسی شد که تا مارس تنها برای مشتریان موجود بود.

واردات نفت چین در اکتبر به رکورد بالایی صعود کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال با افزایش خرید پالایشگاه‌های مستقل چینی، بالا بماند.

تقاضای بالای پالایشگاه‌های مستقل چینی کمک کرده پریمیوم محموله‌های تک گریدهای محبوبی مانند اسپوی روسیه و نفت عمان به بالاترین قیمت در بیش از چهار سال گذشته صعود کند.

اما واردات نفت چین از ایران در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه تهران، ۶۴ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۴۹۶ میلیون تن یا حدود ۲۴۷ هزار و ۱۶۰ بشکه در روز رسید.

واردات ماهانه نفت چین از ایران در اکتبر که شرکت‌های چینی برای کاهش خریدشان از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته بودند، برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد.

واردات نفت از ایران در فاصله ژانویه تا اکتبر ۳.۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۲۵.۵۴ میلیون تن یا معادل ۶۱۳ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز رسید.

چین یکی از هشت خریدار بزرگی است که برای ادامه واردات نفت از ایران، از تحریم‌های آمریکا معاف شده است. این کشور که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است، اجازه یافته در مدت ۱۸۰ روز ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کند.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت عربستان سعودی به چین در اکتبر به ۴.۷۷ میلیون تن یا معادل ۱.۱۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۳.۴ درصد نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷ رشد داشت. واردات نفت چین از عربستان در ۱۰ ماه نخست امسال ۰.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به ۴۳.۲ میلیون تن یا ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *