اوپک پلاس می‌تواند ریزش قیمت نفت را متوقف کند؟

اوپک پلاس می‌تواند ریزش قیمت نفت را متوقف کند؟

قیمت نفت هفته گذشته به رکورد پایین جدیدی صعود کرد، اما برخی از تحلیلگران براین باورند که این ریزش قیمت، مفرط بوده است.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت برنت اواسط هفته گذشته به ۶۲ دلار در هر بشکه سقوط کرد و به پایین‌ترین قیمت در حدود یکسال اخیر رسید. این افت قیمت تحت تاثیر رشد بی‌سابقه تولید نفت شیل آمریکا، افزایش تولید عربستان سعودی، رشد سطح ذخایر و افت رشد تقاضا بوده که به اتفاق، کاهش قیمت نفت را رقم زدند.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: فروشندگان همچنان باصلابت کنترل بازار نفت را در اختیار دارند و هیچ پایانی برای این روند کاهشی در آینده نزدیک دیده نمی‌شود.

اما برخی از تحلیلگران چنین تصور می‌کنند که قیمت‌های نفت بیش از حد و خیلی سریع کاهش پیدا کرده‌اند. تحلیلگران گلدمن ساکس در این باره اظهار کردند که ریزش اخیر قیمت نفت برنت به پایین ۶۰ دلار تحت تاثیر هیچ آمار عرضه و تقاضای جدیدی نبوده است و نشان می‌دهد کاهش قیمت نفت تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل از جمله انتظار برای اشباع عرضه در سال ۲۰۱۹، معاملات سفته‌ای، فعالیت تجاری اندک در آستانه تعطیلات روز شکرگذاری و همچنین ریزش گسترده بازارهای سهام جهانی بوده است.

با این حال عوامل بنیادین نیز مسیر منفی را در پیش گرفتند و حتی با وجود این‌که اوپک پلاس سیگنال‌هایی را از  بررسی گزینه کاهش تولید به بازار ارسال کرده است، اما اخبار دیگر منفی بوده‌اند. لیبی انتظار دارد از کاهش تولید معاف شود و تولیدش همچنان رو به رشد خواهد بود. تولید ونزوئلا کمتر از میزان مورد پیش‌بینی در اکتبر کاهش پیدا کرد. عراق و منطقه کردستان این کشور با از سرگیری صادرات حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز از طریق خط لوله تحت کنترل کردستان به توافق رسیدند و اگر این توافق پایدار بماند، ممکن است ۲۰۰ هزار بشکه دیگر به میزان صادرات از طریق این خط لوله اضافه شود.

گلدمن ساکس معتقد است برای این‌که قیمت نفت تثبیت شود به یک عامل بنیادین اساسی نیاز دارد و اگرچه انتظار می‌رود قیمت نفت بهبود پیدا کند، اما تا زمانی که شواهد بیشتری از بهبود عوامل بنیادین بازار نفت مشاهده نشود، قیمت‌ها پرنوسان خواهد بود.

عامل دیگری که باعث کاهش قیمت نفت شده، انتظارات برای اشباع عرضه در سال ۲۰۱۹ بوده است. شیل آمریکا همچنان بازار را متعجب ساخته و حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها درباره رشد تولید فراتر می‌رود. اختلالات عرضه به خصوص در لیبی کمتر شده است. در این بین کاهش احتمالی تولید از سوی اوپک پلاس به افزایش ظرفیت مازاد تولید کمک کرده و ریسک‌های عرضه در آینده را کاهش می‌دهد. این مساله ضرورت نیاز به تولید بالاتر پرهزینه به دلیل محدودیت‌های صنعت نفت شیل پرمیان و افت صادرات ایران را کاهش می‌دهد.

بانک سرمایه‌ گذاری گلدمن ساکس اعلام کرده انتظاراتش برای بهبود قیمت‌ها به دو دلیل ممکن است اشتباه باشد. دلیل اول این‌که اقتصاد جهانی ممکن است وارد دوره رکود شود و در نتیجه تقاضا لطمه ببیند. یا این‌که اوپک پلاس تصمیم بگیرد در نشست آینده خود تولیدش را کاهش ندهد که به اشباع قابل توجه عرضه در سال ۲۰۱۹ منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک پلاس برای متوقف کردن ریزش قیمت نفت، ممکن است در نشست دسامبر تصمیم بگیرد تولیدش را کاهش دهد اما کار این گروه به همین راحتی نخواهد بود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *