پیش‌بینی اوضاع بورس در نیمه دوم سال

پیش‌بینی اوضاع بورس در نیمه دوم سال

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسانات قیمت‌ها در بازار سرمایه، گفت: با توجه به رکود در بازارهای موازی با بازار سرمایه، این بازار می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه باشد و در مجموع شش ماهه دوم سال روند مثبتی خواهیم داشت اما روند صعودی شاخص روندی منطقی‌تر و معقول‌تری خواهد بود.

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فراز و فرود قیمت‌ها در معاملات در بازار سهام بیان کرد: بازار سرمایه به صورت سنتی در مواقع مختلف سال شرایط منفی یا مثبت دارد. با توجه به رسیدن به پایان سال مالی برخی از شرکت‌های کارگزاری (پایان شهریورماه)، فشار فروش طی هفته‌های گذشته در بازار سرمایه افزایش یافته و این عرضه ها سبب شد که قیمت برخی از سهم‌ها روند کاهشی داشته باشد که این موضوع کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد: با سپری شدن این مقطع زمانی بازار روند طبیعی خود را پیدا می‌کند و عرضه و تقاضا منطقی‌تر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش عرضه‌ها در برخی از روزهای معاملاتی هفته گذشته، اظهار کرد: عرضه‌های بسیار زیاد هفته گذشته از سمت برخی حقوقی‌های غیرفعال در بازار سرمایه بود. این حقوقی‌ها به دلایل مختلف طی سال‌های گذشته سهام شرکت‌های بزرگی را تملک کرده بودند. در هفته گذشته شاهد عرضه‌های بسیار سنگینی بیش از 400 میلیارد تومان از سوی این سهامداران حقوقی بودیم.

قدرتی افزود: این هم نکته مثبت دارد و هم نکته منفی؛ نکته مثبتش این است که این سهم‌ها توسط سهامداران مختلف خریداری شد و نکته منفی این‌که این ححقوقی های یاد شده فعال در بازار سرمایه نیستند و این سهم ها را بابت رد دیون یا مطالبات سهام خود از دولت گرفتند. آن‌ها بازار سرمایه را محلی برای نقد کردن و وصول مطالبات خود می‌دانند. در نتیجه این پول‌ها از چرخه طبیعی بازار سرمایه خارج می‌شود و این نکته‌ای منفی است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، ما شاهد ورود جریان نقدینگی و منابع جدید پولی از بیرون بازار سرمایه هستیم که این منابع باعث شده جریان پول در بازار افزایش پیدا کند و قیمت سهم‌ها روند صعودی به خود گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته مثبتی که در یکی – دو ماه اخیر در بازار می‌بینیم توجه به سهم‌های بزرگتر و بنیادی‌تر است که در ماه های گذشته این اتفاق نمی افتاد و این جای خوشحالی دارد. تدابیر و دستورالعمل‌های بازار پایه دیر موقع بود اما بالاخره اجرایی شد و آن تب و تاب و هیجاناتی که در بازار وجود داشت را کاهش داد.

قدرتی اظهار کرد: با توجه به پایان یافتن شهریورماه شاهد خواهیم بود هفته‌های آینده گزارش‌های فصلی و شش ماهه و دوره‌ای شرکت‌ها مختلف بورسی منتشر می‌شود پیش‌بینی ما این است که این‌ها گزارش‌ها مثبت باشد و شاید شاهد روند مثبت در این صنایع باشیم.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در سطح بین الملل و منطقه خاورمیانه رخ داد، گفت: در این مدت تنش‌های سیاسی در منطقه زیاد بود ولی نشانه‌هایی که وجود دارد این است که این تنش‌ها تا حدود بسیار زیادی فروکش پیدا کرده و من فکر می‌کنم با توجه به رکود در بازارهای موازی بازار سرمایه جایگزین بسیار خوبی برای بازار ارز، طلا و سکه خواهد بود. در مجموع نیز شش ماهه دوم سال باید روند مثبتی داشته باشیم اما روند صعودی شاخص روندی منطقی‌تر و معقول‌تری خواهد بود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *