بورس هفته آینده میزبان نفت می‌شود

بورس هفته آینده میزبان نفت می‌شود

نماینده شرکت ملی نفت در بورس از عرضه نفت و میعانات گازی در بورس در هفته آینده خبر داد و گفت: به محض این‌که اطلاعیه تنظیم شود، بر اساس شیوه نامه سال ۱۳۹۸ عرضه نفت در بورس از سر گرفته می‌شود.

امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بر اساس قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده حداقل شش میلیون بشکه در ماه را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند، اظهار کرد: در همین راستا طی چند هفته اخیر در وزارت نفت، شیوه نامه‌ای تنظیم و از سوی وزیر نفت نیز ابلاغ شد.

به گفته وی، علت این‌که در هفته جاری عرضه صورت نگرفت، این بود که قرار شده از این پس عرضه بر اساس شیوه‌نامه جدید صورت بگیرد و با توجه به این‌که عرضه‌هایی که تا کنون صورت گرفته بر اساس مجوزهای سال گذشته بود، این موضوع متوقف شد.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس تصریح کرد: باید در اطلاعیه عرضه متناسب با شیوه نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ تهیه شده، تغییراتی اعمال شود و به محض اعمال در اطلاعیه عرضه، شرایط مانند روال سابق انجام خواهد شد و عرضه به صورت هفتگی از سر گرفته می‌شود.

تبیانیان درباره میزان عرضه نفت سبک، سنگین و میعانات گازی اظهار کرد: حجمی که در قانون تصویب شده حداقل شش میلیون بشکه است که از این میزان دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی است که به صورت حداقل در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید به این مساله که شرکت ملی نفت نیز این آمادگی را دارد که به تناسب تقاضا بورس عرضه بیشتری را داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما این است که در هفته آینده عرضه نفت و میعانات گازی از سر گرفته شود و بتوانیم بر اساس شیوه نامه سال ۱۳۹۸ این امر را اجرایی کنیم تا وقفه‌ای که به وجود آمده سریع‌تر برطرف شود.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس درباره این موضوع که آیا نفت در بورس به فروش می‌رود و یا خیر پیش‌بینی کرد: با توجه به تجربه تمام عرضه‌هایی که طی این چند ماه صورت گرفته، سعی کردیم در شیوه نامه سال ۱۳۹۸ تغییراتی را اعمال کنیم و بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم که این مساله موجب شده خریدارانی که متقاضی این مساله هستند، نسبت به این قضیه جدی‌تر باشند.

تبیانیان با بیان این‌که تغییرات اعمال شده در شیوه‌نامه قطعاً شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد، اظهار کرد: انتظار می‌رود که وضعیت عرضه در بورس بهبود یابد که این موضوع نیز بر اساس ساز و کارهای در نظر گرفته شده در سریع‌ترین زمان اجرایی خواهد شد.

بیستم فروردین‌ماه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ و برای هشتمین بار در تاریخ بورس، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی ب ورس انرژی عرضه شد اما در نهایت هیچ مشتری در طرف تقاضا سفارشی ثبت نکرد و نفت خام سبک ایران در بورس بی‌مشتری ماند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *