ارز صادراتی را با نرخ نیما برمیگردانیم

ارز صادراتی را با نرخ نیما برمیگردانیم

امروز در بورس تهران پذیره نویسی ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره به منظور تأمین مال صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد معاملاتی صفارس۴۱۲ آغاز شد.

به گزارش ایسنا، پذیره نویسی اوراق اجازه ۱۰ هزار میلیارد ریالی خلیج فارس از امروز (۲۵ اسفند) تا فردا (۲۶ اسفند) از طریق بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود و سپس معاملات ثانویه آن آغاز خواهد شد.

بر اساس مصوبه بورس اوراق بهادار تهران، اوراق اجاره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مبلغ ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ اجاره‌بهای سالانه ۱۶ درصد درج شده است.

مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه در سال ۱۳۹۷ چقدر ارز از صادرات محصولات به داخل کشور آوردید و این ارز با چه نرخی به فروش رسید؟ گفت: با توجه به اینکه هنوز سال تمام نشده این مبلغ را دقیق نمی‌دانم اما پیش‌بینی می‌شود که چهار میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ کل صادرات‌مان باشد و تمام این مبلغ را با نرخ نیما به اقتصاد کشور می‌آوریم.

جعفر ربیعی در ادامه گفت: محاسبات صادرات یک تا دو ماه بعد از پایان سال بسته می‌شود، چون پول حاصل از صادرات دو – سه ماه بعد از صادرات بر می‌گردد. همه مبلغ چهار میلیارد دلار بی‌کم و کاست وارد چرخه اقتصادی کشور خواهد شد. البته بخشی از این رقم را با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی و وزارت نفت کردیم، صرف هزینه‌های شرکت‌های صادرکننده و خرید مواد اولیه کرده‌ایم و باقی را در بازار نیما عرضه می‌کنیم.

وی افزود: یک ماه و نیم از ابتدای امسال بود که سامانه نیما راه‌اندازی شد؛ بنابراین ما همه پول را در نیما عرضه نکرده ‌ایم. مقداری را قبل از اینکه سامانه نیما راه‌اندازی شود در بازار رسمی عرضه کرده‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه حدود مقدار ارزی که از کل چهار میلیارد دلار به کشور بازگشته را نمی‌دانید؟ گفت: خیر، چون این اعداد با دو – سه ماه تأخیر در حساب می‌نشیند. لذا پیش‌فرض این است که هر چه بوده تاکنون واریز شده است.

ربیعی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا در عرضه شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ در بورس تصمیم جدی دارید؟ گفت: فرض ما این بود که پتروشیمی نوری تا قبل از سال در بورس عرضه شود که این اتفاق نیفتاد. ولی سال آینده برنامه داریم که پتروشیمی نوری، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی بوعلی را وارد بورس کنیم. امیدواریم تمام سهامداران از جمله سهامداران اقلیت به این روند کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که منابع حاصل از پذیره نویسی را در کجا صرف خواهید کرد؟ گفت: پتروشیمی خلیج فارس حدود ۸.۵ میلیارد پروژه در دست اجرا دارد. برای این پروژه‌ها باید تأمین مالی کنیم و نمی‌توان فقط به آورده سهامداران اکتفا کرد. ما از ابزارهایی مثل صندوق توسعه ملی، دریافت فاینانس خارجی و وام‌های بانکی تأمین مالی می‌کنیم در کنار همه اینها به تأمین مالی از طریق بورس از جمله اوراق اجاره نگاه جدی داریم.

دارایی ثابت شرکت‌ها پشتوانه تأمین مالی آنها شود

در ادامه این نشست محمودرضا خواجه نصیری – متعهد پذیره نویس این اوراق – گفت: تأمین مالی از طریق ساختار اوراق اجاره سهام، یک قدم بزرگ در حوزه بازار سرمایه است. چون با تمرکز روی اوراق اجاره سهام، عملاً ثروت و دارایی سهمی شرکت‌ها را به عنوان یک پشتوانه برای تأمین مالی در نظر می‌گیریم.

وی افزود: سیستم بانکی ما همواره از اینکه سهام را مبنای وثیقه برای تأمین مالی قرار دهد طفره می‌رفت و این باعث می‌شد شرکت‌هایی را داشته باشیم که علیرغم داشتن دارایی‌های مالی فراوان نتوانند تأمین مالی کنند، اما اوراق اجاره سهام این مشکل را حل کرد و یک راه خوب در اختیار هلدینگ ‌ها گذاشت تا در آینده از دارایی‌های خود به عنوان پشتوانه استفاده کنند و نیازهای مالی خود را حل کنند.

خواجه نصیری افزود: هلدینگ خلیج فارس به عنوان یک هلدینگ بزرگ، بزرگترین تأمین مالی را در بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از محل اوراق اجاره سهام انجام داد. الزامات کمیته فقهی سازمان بورس سابقا ارزش دفتری را مبنی قرار می‌داد ولی با همکاری‌های کمیته فقهی باعث شد که ارزش روز دارایی‌ها ملاک قرار گیرد.‌

وی افزود: این کار شکل گرفت که امیدوارم راه تأمین مالی را برای شرکت‌های بورسی باز کند. امیدوارم روش‌های تأمین مالی به پشتوانه دارایی‌های ثابت رخ دهد و سازمان بورس این موضوع را تسهیل کند و جایزه بورسی شدن و تأمین مالی از طریق بورس هزینه تأمین مالی ارزان‌تر باشد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *