کاهش سهم ایران از صادرات نفت به بازار چین

کاهش سهم ایران از صادرات نفت به بازار چین

عربستان سعودی از روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین در نوامبر سبقت گرفت و به برتری ۱۹ ماهه روسیه در بزرگترین واردکننده نفت جهان خاتمه داد.

به گزارش ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد عربستان سعودی در نوامبر ۶.۵۶ میلیون تن یا معادل ۱.۵۹۶ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

روسیه با صادرات ۶.۵۵ میلیون تن یا معادل ۱.۵۹۳ میلیون بشکه در روز نفت در نوامبر که ۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت، در جایگاه دوم قرار گرفت.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است تلاش می‌کند سهم بازارش در چین را توسعه دهد به خصوص که تقاضا از سوی پالایشگاههای جدید چینی این کشور را واداشته برای داشتم سهم بیشتری از این بازار، به رقابت با روسیه بپردازد.

طبق گزارش رویترز، آرامکوی عربستان پنج توافق عرضه نفت امضا کرده که مجموع قراردادهای سال ۲۰۱۹ این شرکت با خریداران چینی را به ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

چین همچنین واردات نفت از آمریکا را که در اکتبر بدنبال تشدید تنشهای تجاری میان این دو کشور متوقف شده بود را ازسرگرفت. با این حال وارداتش در نوامبر تنها ۳۳ هزار و ۵۵۸ بشکه در روز بود که ۸۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

چین بدنبال توافق دو کشور با آتش بس تجاری در اول دسامبر، موافقت کرده میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و سایر محصولات را از آمریکا خریداری کند.

صادرات نفت ایران به چین در ماه میلادی گذشته ۳۸۸ هزار و ۷۲۶ بشکه در روز بود که ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

چین برای خرید ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران به مدت ۱۸۰ روز از آمریکا معافیت گرفته است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *