چهارمین شرکت آماده عرضه اولیه در بورس

چهارمین شرکت آماده عرضه اولیه در بورس

در حالی که امسال فقط سه شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شدند، فروشگاه افق کورش به عنوان چهارمین شرکت آماده عرضه در بورس است. این طور که صورت‌های مالی این شرکت می‌گوید پیش‌بینی سود هر سهم برای امسال و سال آینده به ترتیب ۲۷۴۸ و ۳۷۸۱ ریال است.

به گزارش ایسنا، تا امروز در سال ۱۳۹۷ سه شرکت توانسته‌اند در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه داشته باشند و به تازگی قرار شده یک شرکت جدید در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد بورس شود که با این اتفاق این برای اولین بار است که چنین صنعتی وارد بازار سرمایه می‌شود.

علی ابراهیمی – نماینده سهامدار عمده و رئیس هیات مدیره این فروشگاه زنجیره‌ای – طی مراسمی که با حضور برخی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد، گفت: بازار این صنعت ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است و این نشانه بزرگی این بازار و فرصت‌های رشد در آن است.

او خطاب به فعالان بازار سرمایه اظهار کرد: سهامدار عمده تمام حمایت خود از این سهم را خواهد کرد. امیداریم با عرضه سهم‌مان در بورس به برنامه رشدی که داریم برسیم.

امیرخسرو فخریان – مدیرعامل فروشگاه‌ زنجیره‌ای افق کوروش – نیز خطاب به فعالان بازار سرمایه گفت: نماد ما در آذر امسال نماد افق مورد تایید بورس قرار گرفت. شرکت با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان به ثبت رسیده و سپس سرمایه طی چهار مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۱۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است. اولین واحد خرده‌فروش در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و تعداد فروشگاه‌های شرکت در حال حاضر بالغ بر ۱۱۰۰ فروشگاه در ۳۱ استان است. این فروشگاه در چشم‌انداز، برنامه قرار گرفتن جزو ۲۵۰ شرکت خرده‌فروشی دنیا و پنج شرکت اول منطقه را دارد.

وی با اشاره به صورت‌های مالی گفت: در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱.۶ هزار میلیارد تومان، در سال گذشته ۲.۹ هزار میلیارد تومان و در شش ماهه سال جاری ۲.۱۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته و پیش‌بینی شده با توجه به اینکه اکثر خریدها در سه ماهه پایانی سال انجام می‌شود، تا پایان سال جاری به مجموع درآمد فروش ۵.۳ هزار میلیارد تومانی دست یابد.

فخریان درباره پیش‌بینی سود هر سهم در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ گفت: پیش‌بینی سود هر سهم در سال جاری ۲۷۴۸ ریال است که طی شش ماهه اول سال ۹۱۷ ریال آن محقق شده است. پیش‌بینی سود هر سهم برای سال آینده نیز معادل ۳۷۸۱ ریال است.

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سوال که آیا تورم یکی از دلایل افزایش فروش است؟ گفت: حتما تورم باعث رشد مبالغ فروش کالاها شده اما هزینه‌ها افزایش داشته است. اما در مجموع استفاده از اهرم عملیاتی باعث رشد شده است.

این مقام مسئول درباره بروز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک که از دغدغه‌های فعالان بازار سهام سرمایه است، توضیح داد: از یک طرف ورود شرکت‌های خارجی و از طرف دیگر تاسیس شرکت‌های جدید داخلی در صنعت خرده‌فروشی یکی از ریسک‌هاست که با توسعه و افتتاح فروشگاه در مناطق مختلف و شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزارنفر دنبال می‌شود. ریسک دوم مربوط به تحریم کالاست که سیاست خرید کالاهای تولید داخلی و افزایش تنوع کالایی در فروشگاه‌ها برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین ریسک افزایش نرخ اجاره ملک که با تمدید یا عقد قراردادهای بلندمدت با صاحبان ملک با درنظر گرفتن نرخ رشد متعادل سالانه و توسعه اعطای نمایندگی‌ها پوشش داده می‌شود.

فخریان درباره سوالی درباره حمایت از سهام پس از عرضه گفت: حتما سهامدار عمده از سهام حمایت کامل خواهد کرد، البته بازار سرمایه خود تشخیص درستی برای هدایت سهم دارد و این سهم نیز در سطح خود حرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سهم بازار این صنعت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد سهم بازار متعلق به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده که سهم ما کمتر از یک درصد بوده است. درسال گذشته این سهم به ۱.۱۷ درصد و در سال جاری به ۱.۵۲ درصد رسیده و برنامه رساندن این سهم به سه درصد تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *