موضع نفتی‌ها درمورد دومین عرضه نفت خام در بورس

موضع نفتی‌ها درمورد دومین عرضه نفت خام در بورس

بورس برای نوبت دوم رنگ نفت به خود گرفت و یک میلیون بشکه‌ نفت خامی که قرار بود از این طریق به فروش برسد، امروز با فروش ۷۰۰ هزار بشکه محقق شد. فرآیندی که وزارت نفت آن را مثبت تلقی و اعلام کرد که بازخوردی که از بخش خصوصی در این حوزه گرفته رضایت بخش بوده است.

به گزارش ایسنا، ششم آبان امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که درنهایت سه خریدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند. در این راستا امروز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی برای دومین مرحله طی یک ماه اخیر عرضه شد و به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید.

در این راستا، علی فیاضی – کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دومین مرحله عرضه نفت خام در بورس گفت: به‌طور کلی قرار بود یک میلیون بشکه نفت خام در بورس عرضه شود که ۳۰۰ هزار بشکه در مرحله اول عرضه شد و ۷۰۰ هزار بشکه باقیمانده امروز در بورس معامله شد. شرکت ملی نفت به‌عنوان عرضه‌کننده نفت از این‌که بخش خصوصی وارد این عرصه شده، بسیار خوشحال است و سعی می‌کند به‌عنوان عرضه‌کننده انعطاف بیش‌تری در این حوزه انجام دهد. قطعا این فرایند ادامه‌دار خواهد بود.

کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام با تاکید بر این‌که شرکت ملی نفت باید بازخورد مشتریان را درباره عرضه نفت خام در بورس دریافت کند، گفت: شرکت ملی نفت عرضه‌کننده است و این‌که چانه‌زنی خریداران در بورس با خریداران نهایی به چه‌صورت خواهد بود، در حوزه این شرکت نیست اما بررسی این عرضه حاکی است که این روند مثبت بوده و ما بازخورد خوبی از بخش خصوصی گرفته‌ایم و اگر رضایت ادامه داشته باشد، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

فیاض درباره مرحله سوم عرضه نفت خام در بورس گفت: سعی می‌کنیم نگاه مثبتی به عرضه بعدی داشته باشیم. البته هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. قیمت عرضه هم بستگی به قیمت جهانی نفت دارد و با توجه به این‌که تاریخ عرضه هنوز مشخص نیست، نمی‌توان قیمت قطعی آن را اعلام کرد. هم‌چنین میزان نفتی که قرار است در مرحله بعد عرضه شود، مشخص نیست اما شرکت ملی نفت سعی می‌کند بیش‌ترین انعطاف را به خرج دهد و در این فرآیند سخت‌گیری نکند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *