سیگنال منفی ریزش قیمت نفت برای چشم انداز اقتصادی

سیگنال منفی ریزش قیمت نفت برای چشم انداز اقتصادی

تحلیلگران اظهار کردند ریزش قیمت‌های نفت نشان می‌دهد که بازار نسبت به رکود در سال ۲۰۱۹ نگران است.

به گزارش ایسنا، شاخص‌های قیمت‌های نفت پس از این که در ابتدای اکتبر به بالاترین حد چهار سال گذشته صعود کردند، حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را در مدت سه ماه از دست داده‌اند و تحلیلگران با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار نفت، نشانه‌های ضعیف شدن رشد تقاضای جهانی را می‌بینند.

شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته ۱۱ درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش هفتگی در حدود سه سال اخیر بود. این شاخص روز دوشنبه برای نخستین بار از ژوییه سال ۲۰۱۷ به پایین ۴۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای جهانی شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس” به شبکه سی ان بی سی گفت: تصور می‌کنم ما در نفت یک نگرانی بزرگ نسبت به رکود احتمالی در سال ۲۰۱۹ مشاهده می‌کنیم. اظهارات وی منعکس کننده دیدگاه وال استریت درباره کندی رشد اقتصادی و ضعیف‌تر شدن بیش از حد تقاضا است که بازار نفت را دچار روند نزولی کرده است.

روند کاهش قیمت‌های نفت با وجود توافق ماه جاری میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کرده است.

افزایش تولید از سوی آمریکا، عربستان سعودی و روسیه یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت‌های نفت بوده است اما کرافت می‌گوید شدت این کاهش بیانگر انتظارات برای رشد اقتصادی کمتر و تیره شدن چشم انداز تقاضا است.

البته کرافت رکود را پیش‌بینی نمی‌کند و نشانه‌های معدودی وجود دارد که چشم انداز دوره رکود اقتصادی به چشم می‌خورد اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مدیران نگرانی تجاری فزاینده‌ای نسبت به چنین چشم اندازی پیدا کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که جهان در سال میلادی آینده ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت بیشتری مصرف خواهد می‌کندپیش‌بینی اوپک از میزان رشد تقاضا در سال میلادی آینده ۱.۳ میلیون بشکه در روز است که واقع گرایانه‌تر به نظر می‌رسد.

بانک جی پی مورگان دورنمای تیره‌تری داشته و پیش‌بینی کرده تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ تنها ۱.۱میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *