چرا روند صعودی نفت هنوز پایان نیافته است؟

چرا روند صعودی نفت هنوز پایان نیافته است؟

فضای بازار نفت خام تحت تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس و فهرست رو به رشد از اختلالات عرضه، سمت و سوی مثبتی پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی اخیراً اعلام کرده که تولید نفت خود را به ۹.۸ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد کرد که ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از کاهش تولید تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس است. به این ترتیب سطح تولید عربستان سعودی به پایین‌ترین حد در چهار سال گذشته سقوط خواهد کرد که نشان دهنده تلاش ریاض برای تقویت قیمت نفت است.

این اقدام مهم است زیرا روسیه سهم چندانی در کاهش تولید برعهده نگرفته است و این کشور تولید نفت را در ژانویه ۴۲ هزار بشکه در روز کاهش داد که حدود یک ششم از ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش تولیدی است که با آن موافقت کرده بود.

اما عربستان سعودی خیلی بیشتر از سهم متحد کلیدی خود تولیدش را کاهش داده است. در این بین اختلالات عرضه در ونزوئلا ممکن است در روزها و هفته های آینده تشدید شود. این بحران به سرعت پیش می‌رود و برآورد میزان دقیق نفتی که از بازار حذف می‌شود راحت نخواهد بود اما می‌توان انتظار داشت که میزان کاهش عرضه ونزوئلا شدت پیدا خواهد کرد.

ایران هم ممکن است به این مشکلات عرضه افزوده شود. مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر در کنفرانس امنیتی مونیخ با استقبال سردی مواجه شد در حالی که اروپایی ها قول داده بودند با کمپین فشار حداکثری واشنگتن همکاری کنند. پنس انتظار داشت اظهاراتش با تشویق حاضران همراه شود اما در عوض با سکوت ناراحت کننده آنها مواجه شد.

با این حال سیاست خارجی آمریکا از زمامی که مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی شده است خصمانه تر شده است. آمریکا امیدوار است صادرات نفت ایران را به صفر برساند با این حال چنین هدفی در شرایطی که بازارها دچار محدودیت عرضه فزاینده شده اند راحت نخواهد بود.

مختل شدن اخیر فعالیت یک میدان نفتی فراساحلی عربستان نیز به اختلالات عرضه افزوده است.

در این بین، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای توافق تجاری با چین راغب شده است. وی در تعطیلات آخر هفته در پیام توییتری نوشت: پیشرفت‌های بزرگی در بسیاری از بخش‌های مختلف در مذاکرات با چین انجام گرفته است که نشان می‌دهد هر دو طرف مایل به کاستن از تنش‌های موجود هستند. مهلت اول مارس به سرعت نزدیک می‌شود اما احتمال افزایش عمده تعرفه ها روی واردات کالاهای چینی کمرنگ شده است.

تمامی این موارد فضا را در بازار نفت خام مثبت کرده است. به گفته بارت میلک، مدیر استراتژیست کالا در شرکت “تی دی سکیوریتیز”، صندوق‌های پوشش ریسک و مدیران سرمایه قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی نفت را ۱۲ فوریه با سریع‌ترین نرخ در حدود شش ماه گذشته افزایش دادند و بسیاری از نگرانی‌هایی که نسبت به تقاضا وجود داشت از میان رفته‌اند. این امر سرمایه گذاران را ترغیب کرده دست به ریسک بزنند و قیمت نفت برنت را به بالاترین حد در سه ماه گذشته رسانده است.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: رشد بیشتر قیمت نفت اجتناب ناپذیر نیست و رشد سریع قیمت نفت ممکن است تصحیح قیمت را به دنبال داشته باشد. این حقیقت که تولید نفت در آمریکا در حال حاضر سریع‌تر از حد انتظار رشد می‌کند فعلاً کاملاً نادیده گرفته شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیراً در پیش‌بینی خود از رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ بازنگری کرده و آن را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالا برده و ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

اما بزرگترین ریسک کاهشی برای نفت خام، ترکیبی از کندی رشد اقتصاد جهانی، تقاضای ضعیف‌تر و رشد عرضه آمریکا است. همچنین این ریسک وجود دارد که عربستان سعودی از عدم پایبندی روسیه خسته شود به خصوص اگر مشاهده کند کاهش یک‌جانبه تولید این کشور با افزایش عرضه شیل آمریکا همراه شده است. عربستان سعودی نمی‌خواهد عمده بار متوازن کردن بازار نفت را تا ابد بر دوش بکشد. ریاض کسری بودجه قابل ملاحظه ای دارد و برای جبران آن به بازارهای اوراق قرضه روی آورده است. اگر کاهش تولید این کشور با قیمت‌های بالاتر جبران نشود، مشکلات ریاض مضاعف خواهد شد. بانک جی پی مورگان استنلی در یادداشتی نوشت: اگر عربستان سعودی مشاهده کند موفق به تقویت قیمت نفت نشده است یا پایبندی اعضای اوپک پلاس به کاهش تولید ضعیف است یا تولید آمریکا به حدی افزایش پیدا کند که عرضه کمتر این گروه را جبران کرده است، به روند مذکور ادامه نخواهد داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر ریاض می خواهد به استراتژی کاهش تولید ادامه دهد. قیمت نفت از ابتدای سال میلادی جاری رشد قابل توجهی داشته است و نشان داده که کاهش تولید فعلاً موثر واقع شده است و البته سیاست خصمانه آمریکا نیز به تشدید کمبود عرضه در بازار دامن زده است.

افت قیمت نفت برنت در بازار جهانی

نفت برنت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران از کندی رشد اقتصادی از اوج قیمتش در سال ۲۰۱۹ عقب نشینی کرد.

نفت برنت با ۴۲ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه، به ۶۶.۰۸ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز گذشته تا مرز ۶۶.۸۳ دلار پیش رفته بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۱۹ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت افزایش، به ۵۵.۷۱ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته معامله گران، افت قیمت نفت برنت تحت تاثیر نگرانیها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری بوده است.

بانک امریکا مریل لینچ در یادداشتی نوشت: اختلاف تجاری آمریکا و چین به رشد اقتصاد جهانی آسیب زده است و با توجه به دورنمای اقتصادی و توازن عرضه و تقاضا، این بانک میانگین قیمت نفت برنت را بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *