دلار چگونه پایین آمد؟

دلار چگونه پایین آمد؟

دلار در ادامه روند کاهشی خود، امروز هم در کانال ۹ هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، روند کاهشی نرخ دلار هنوز هم جزو اخبار مهم اقتصادی محسوب می‌شود. امروز بانک‌ها هر دلار را در سیستم بانکی خود به قیمت ۹۹۴۰ تومان فروختند و این در حالی است که امروز نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۹۹۴۰ تومان و خرید آن ۹۹۲۰ تومان اعلام شده است. آخرین قیمت ارز را در این لینک مشاهده کنید.

نزول قیمت ارز در روزهای گذشته مساله‌ای است که قبل از هر چیز به تغییر رویکرد دولت در قبال مسائل روز اقتصاد ایران برمی‌گردد؛ تغییر رویکردی که باعث افزایش تزریق ارز به بازار شده که البته با خوش اقبالی کاهش تقاضا نیز همراه شد. به نظر می‌رسد تیم جدید اقتصادی دولت که از پشتیبانی استراتژیک وزیر اسبق اقتصاد هم برخوردار است کار خود را به خوبی انجام داده است.

حضور علی طیب‌نیا به عنوان یک تئوری پرداز اقتصادی در شورای پول و اعتبار بانک مرکزی از سویی و همچنین دادن اختیارات لازم حقوقی به بانک مرکزی از طرف سران سه قوه باعث شده این بار بانک مرکزی منسجم‌تر و مطمئن‌تر از قبل تصمیم بگیرد.

با این حال به نظر می‌رسد در طرف تقاضای بازار ارز نیز اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باعث شده روال کنترل ارز بسیار ساده‌تر از قبل شود. یکی از مهمترین این اتفاقات، کاهش تقاضا برای واردات قاچاق کالا به خاطر گران شدن ارز و عدم تمایل مردم به مصرف محصولات خارجی است.

طلا ثابت ماند

امروز قیمت طلا و سکه تقریبا با ثبات همراه بود. تا ساعت ۱۷ سکه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار طرح قدیم سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز یک میلیون و ۳۱۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

اولین مشتری “پرسپولیس” و “استقلال” پیدا شد

بعد از موافقت هیات وزیران با واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، امروز دبیرکل اتاق تعاون ایران از آمادگی اتاق تعاون ایران برای حضور جدی در واگذاری این دو باشگاه خبر داد. ماشاالله عظیمی اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل دو تعاونی بزرگ سهامی به نام‌های شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان و شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان آماده شده تا با سهامداری حداکثری مردم و تمام علاقمندان در سراسر کشور تشکیل شود و نگاهی به فعالیت باشگاه های بزرگ دنیا نیز موید این امر است که بنیادی تعاونی و مردمی دارند.

۴۱۰۰ میلیارد دیگر خرج یارانه شد

دیشب یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی با هزینه‌ای حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان بین ده‌ها میلیون ایرانی از نیازمند و غیر نیازمند توزیع شد. در سال جاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت‌های نقدی در بودجه سالانه مصوب شد که به همراه ۷۰۰۰ میلیارد تومانی که برای افزایش حداقل مستمری خانوارهای هدف در نظر گرفته شده است، در مجموع به ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ از این رو دولت باید سه دهک بالای درآمدی را طبق قانون بودجه حذف و به حدود ۵۶ میلیون نفر یارانه پرداخت می‌کرد، اما گزارش اخیر منتشره از سوی مجلس در مورد عملکرد هدفمندی از این حکایت داشت که حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای پنج ماه اول امسال یارانه هزینه شده است که نشان از پرداخت به حدود ۷۸ میلیون نفر دارد.

واکنش دژپسند به درگیری لفظی کارمند گمرک و نماینده مجلس

بعد از حواشی که پیرامون درگیری لفظی یکی از نمایندگان مجلس و کارمند گمرک ایجاد شده و حتی کار به درخواست استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی رسید، فرهاد دژپسند دستور بررسی ویژه در ارتباط با موضوع فیلم منتشر شده را صادر کرد. ماجرا از این قرار است که درازهی، نماینده سراوان عنوان کرده که” ۴۵ دقیقه جلوی در گمرک جلویش را گرفته بودند و فحش‌های بدی به وی دادند و وی را عصبانی کردند”. او البته با کشانده شدن جریان به مجلس، خواستار برخورد منطقی با موضوع شده است. جزییات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *