چرا جای پای بازار نفت محکم نمی‌شود؟

چرا جای پای بازار نفت محکم نمی‌شود؟

عوامل زیادی در بخش عرضه و تقاضا وجود دارند که روی قیمت نفت جهانی تأثیر می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، در بخش عرضه بین کاهش تولید اوپک پلاس به سرکردگی عربستان سعودی و افزایش تولید آمریکا توسط صنعت شیل به خصوص در منطقهپرمیان باسین تنش وجود دارد.

تولید آمریکا اکنون از مرز ۱۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و تولید این کشور در سال ۲۰۱۹ با رفع محدودیت‌های زیرساختی در منطقه پرمیان باسین، بالای این مرز خواهد ماند. تولید نفت آمریکا در مدت یک سال دو میلیون بشکه در روز رشد کرده که آمریکا را بزرگترین تولیدکننده جهان بالاتر از عربستان سعودی و روسیه قرار داده است. سایر عوامل بخش عرضه شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا هستند که عرضه به بازار را محدودتر کرده است و همچنین ناآرامی در لیبی که تولید این کشور را بی ثبات کرده و ممکن است در تلاش‌های گروه اوپک پلاس برای محدود نگه داشتن میزان عرضه مشکلاتی ایجاد کند.

در بخش تقاضا چه خبر است؟

در بخش تقاضا نیز عوامل متعددی دخیل هستند. نخست اینکه رشد اقتصاد جهانی نه تنها در چین (به دلیل جنگ تجاری با آمریکا) بلکه در مناطق متعدد دیگر آهسته شده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به تازگی نرخ مورد پیش بینی برای رشد اقتصاد جهانی را مجدداً کمتر کرد و هشدار داد که اختلافات تجاری و ابهامات پیرامون برگزیت به تجارت و کسب و کار جهانی لطمه خواهد زد. این سازمان اکنون انتظار دارد اقتصاد جهانی ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد کند که به ترتیب ۰.۲ درصد و ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش نوامبر است.

انتشار گزارش OECD نگرانی‌ها نسبت به رشد تقاضا برای نفت را تشدید کرد. در این بین، رویترز خبر داد صادرات چین در فوریه ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار تحلیل‌گران بوده است و همزمان واردات این کشور ۵.۲ درصد کاهش داشته که سومین کاهش ماهانه متوالی بود و کندی بیشتر رشد اقتصاد این کشور را منعکس ساخت و بحث‌هایی را درباره یک امتیاز تجاری برانگیخت. بازارهای سهام چین با این خبر سقوط کردند. آمار افت صادرات و واردات چین با کاهش پیش بینی رشد اقتصاد منطقه یورو توسط بانک مرکزی اروپا مصادف شد.

از سوی دیگر گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در فوریه کندی چشمگیر روند اشتغالزایی این کشور را نشان داد. همه این اخبار نگران کننده بازارهای نفت را که گاهی به وضعیت بخش عرضه واکنش نشان می‌دهد و گاهی به نگرانی‌های رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت پاسخ می‌دهد، سردرگم کرده است. اخبار اخیر در حالی منتشر شده‌اند که واشنگتن و پکن به مذاکرات تجاری برای رسیدن به توافق ادامه می‌دهند. برای ترامپ که پس از گذشت یک هفته از دیدار مأیوس کننده با رهبر کره شمالی، در خانه از هر جهت تحت محاصره قرار گرفته، توافق تجاری موفق با چین حداقل کمک خواهد کرد توجهات از روندهای سیاسی اخیر در واشنگتن منحرف شود.

خطرات جنگ تجاری

خطر متوجه طرف آمریکایی این است که ترامپ به دلیل اشتیاق برای کسب توافق تجاری، ممکن است به سرعت تسلیم شود. با این حال حتی اگر توافقی میان دو کشور حاصل شود زمان زیادی طول خواهد کشید تا اقدامات تلافی‌جویانه فعلی که فعالیت اقتصاد جهانی را مختل کرده است، لغو شوند. بعلاوه عدم توافق و ادامه اجرای تعرفه‌های تلافی‌جویانه معلوم نیست چه وضعیتی را برای اقتصاد جهان و بازارهای نفت به ارمغان خواهد آورد. بازارهای جهانی به یکدیگر مرتبط هستند و تأثیرپذیری آنها از یکدیگر مسئله‌ای است که آمریکا و چین در مذاکراتشان برای دستیابی به توافق مدنظر خواهند داشت.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *