تاثیر سیاست‌های بانکی و بودجه بر بازار سرمایه/ پیش‌بینی نرخ ارز و سهام

تاثیر سیاست‌های بانکی و بودجه بر بازار سرمایه/ پیش‌بینی نرخ ارز و سهام

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار ارز و سرمایه، به ممنوع شدن پرداخت سود روزشمار سپرده‌های بانکی اشاره کرد و گفت: اگر نظارت‌ها بر این دستورالعمل به درستی صورت گیرد، هزینه تامین مالی برای بنگاه‌ها کم می‌شود.

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر ماه شمار کردن سود سپرده‌های بانکی، اظهار کرد: ممنوع کردن سود روزشمار سپرده‌ها از سوی بانک مرکزی سرآغاز تحول مهمی برای اصلاح ساختار نظام بانکی کشور است. اگر نظارت صحیح و دقیقی بر این دستورالعمل بانک مرکزی ادامه پیدا کند نظام بانکی می‌تواند با تحول بزرگی روبرو شود.

وی یادآور شد: در گذشته هم بانک مرکزی ممنوعیت‌هایی برای بانک‌ها اعمال کرده بود، ولی عدم نظارت و کوتاه آمدن بانک مرکزی نسبت به بانک‌های متخلف باعث شد این دستورالعمل‌ها اجرا نشود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این تصمیم تاثیر بسیار زیادی بر کاهش هزینه بانک‌ها و کاهش نرخ تامین مالی بنگاه‌ها خواهد داشت. امیدواریم در عمل این موضوع منجر به کاهش نرخ تامین مالی و نرخ تسیهلات برای صنعت و اقتصاد کشور شود.

قدرتی ادامه داد: هفته گذشته با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، تحول خاصی در قیمت جهانی کالاها شاهد نبودیم. با توجه به اتمام تعطیلات و شروع سال جدید میلادی باید منتظر تحول در حوزه کالاهای اساسی باشیم.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها از سوی مسئولان درباره بازارهای مالی و بازار ارز کشور، گفت: مسئولان و دولتمردان باید بدانند که کلمات و جملات آن‌ها روی وضعیت اقتصاد کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت. در هفته گذشته اظهارنظرهایی از جانب یکی از مسئولان کشور سبب افزایش قیمت ارز شد و انگیزه‌ها را برای افزایش تقاضای ارز بالا برد.

پیش‌بینی بازار ارز و سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار ارز و تاثیر آن بر بازار سهام تا پایان سال جاری گفت: در بازار ارز متغیرهای مختلفی می‌تواند نقش بازی کند. تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش، بازگشت ارز ناشی از فروش نفت و تقاضای آخر سال برای دلار از جمله دلار مسافرتی از مهم‌ترین متغیرهاست. اگر دولت بتواند این موضوعات را مدیریت کند، ارز روند نوسانی شدیدی نخواهد داشت مگر اینکه اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد.

قدرتی با اشاره به انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها، گفت: گزارش‌هایی که شرکت‌ها منتشر کرده‌اند، بسیار مطلوب است و نشان می‌دهد گزارش‌ها در حوزه تولید و فروش خود با مشکلات زیادی روبرو نیستند. اگر با همین روند شرایط ادامه یابد سال پر رونقی برای بازار سرمایه خواهیم داشت و قیمت سهم‌ها افزایش می‌یابد. اگر همین روند برای سال آینده نیز ادامه پیدا کند، بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

او درباره تاثیر رقم‌های بودجه در بازار سرمایه، اظهار کرد: با نگاهی به لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با سال گذشته می‌بینیم این بودجه چندان برای بازار سرمایه مطلوب نیست. درست است که مقدار بودجه‌ عمرانی ثابت مانده اما با توجه به مقدار جذب بودجه‌های عمرانی در سال‌های گذشته و با توجه به عدم افزایش درآمدهای دولت در سال آینده باید گفت که احتمالا در حوزه بودجه عمرانی به مشکل خواهیم خورد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگر از نکات مهم که در بودجه مطرح است، موضوع قیمت حامل‌های انرژی است. در حال حاضر دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نداده ولی در این مورد ابهاماتی وجود دارد که آیا برای سال آینده دولت قیمت حامل‌های انرژی برای شرکت‌های انرژی‌بر را افزایش خواهد داد یا خیر. باید در این مورد صبر کرد و دید نتیجه جلسات و کمیسیون‌ها به کجا خواهد رسید.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *