ارز پنج نرخی باید از بین برود

ارز پنج نرخی باید از بین برود

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: باید ارز پنج نرخی جمع و به نرخ واقعی نزدیک شود چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از هر نرخ دیگری فرار سرمایه‌ را رقم می‌زند.

به گزارش ایسنا، محسن جلال‌پور امروز در بیست‌ودومین سالروز ملی صادرات که در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد با اشاره به اینکه صادرکنندگان براین باورند که صادرات باید محور فعالیت‌های اقتصادی باشد و ارز آن جایگزین ارز حاصل از نفت باشد. اظهار کرد: سال ۱۹۸۰ ترکیه سه میلیارد دلار صادرات داشت، در حالیکه اکنون میزان صادرات آن به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است. ضمن اینکه این آرزوی همه ایرانیان است که روزی درب چاه‌های نفت بسته شود. البته اکنون دشمن در تلاش است که درب چاه‌های نفت را ببندد.

تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، می‌توان مشروط به باز کردن راه‌ها، افزایش صادرات ایجاد کرد ضمن اینکه باید جلوی تصمیمات یک‌شبه را گرفته شود تا ارز کشور علاوه بر تامین نیازها بخشی‌اش هم ذخیره شود.

وی با اشاره به اعتقاد برخی صادرکنندگان مبنی بر مناسب نبودن تعهد ارزی گفت: البته برخی دیگر مخالف نیستند اما شرایط مناسبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات طلب می‌کنند؛  این در حالی است که تعهد ارزی باید ضوابط خود را داشته و ارز پنج نرخی از بین برود. با توجه این که ارز آزاد، ارز مسافرتی، ارز نیما، ارز سنا و ارز دولتی پنج نرخ حال حاضر در کشور برای ارز است، مشخص نیست که باید تعهد صادراتی با چه ارزی انجام شود.

جلال‌پور با اشاره به اینکه پرداخت یارانه نیز باید هدفمند شود، اظهار کرد: روزی ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و قاچاق هم گسترش دارد و فرار سرمایه با همین قاچاق صورت می‌گیرد. علاوه‌ براین اعتماد باید به کشور برگردد، فضای کسب و کار بهبود یابد و نرخ ارز واقعی شود؛ چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از هر نرخ دیگری فرار سرمایه را رقم می‌زند.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد : امسال خود بنده به عنوان صادرکننده نمونه سال ۹۶، هنوز یک کیلو پسته هم صادر نکرده‌ام چراکه نمی‌دانم چطور باید ارز صادراتی را برگردانم. ما نمی‌توانیم مسیری را برویم که به عنوان قاچاقچی ارز در آینده مطرح شده است و تنها گرفتاری ایجاد می‌کند. اولین خصلت صادرکنندگان، میهن‌پرستی است. صادرکننده واقعی و شناسنامه‌دار ارز حاصل از صادرات خود را برمی‌گرداند. اتفاقا کسانی که دچار تخلف شده و ارز حاصل از صادرات خود را به سیستم برنمی‌گردانند کسانی هستند که اکنون راه برای صادرات‌شان باز شده است.

وی افزود: ممنوعیت صادرات کاملا غیرقانونی است، کشورهایی که خریدار پسته ما بودند،  امروز نمی‌خرند چراکه وقتی می‌بینند صادرات گوجه‌فرنگی متوقف شده، دیگر پسته ایرانی را نمی‌خرند. بنابراین ممنوعیت صادرات جایی ندارد.

به گفته جلال‌پور، فضای رانتی و نور چشم‌پروری نباید در کشور وجود داشته باشد، اگر قرار است تولید، تولید باشد تولیدکننده باید بدون سرکوب در بازار حضور داشته باشد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *