وزیر انرژی روسیه در دیدار با وزیر نیرو اعلام کرد: همکاری ها بین ایران و فدراسیون روسیه مطابق برنامه توسعه می یابد و در سالهای اخیر ۵۰ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب «آلکساندر نوواک» و رضا اردکانیان وزیر نیروی که روسای روس و ایرانی کمیسیون همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور هستند، به همراه مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه چشم انداز توسعه روابط دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند.
در این دیدار راه های جدید گسترش روابط و رفع برخی موانع موجود نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.دو طرف محورهای مربوط به برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک که قرار است تا پایان امسال در تهران برگزار شود را هم بررسی کردند.
اردکانیان و نوواک همچنین بر عزم دو کشور برای تعمیق و گسترش روابط در تمامی زمینه ها تاکید کردند.به گفته نوواک، بین دو کشور توسعه برنامه ریزی شده روابط در جریان است.
وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: در چارچوب کمیسیون بین دولتی 10 کارگروه، از جمله، در حوزه های حمل و نقل، مالی و سرمایه گذاری، انرژی و حوزه های دیگر، فعالیت می کند.
وی افزود: وجود این کارگروه ها، امکان بررسی و حل و فصل تخصصی مسائل روز بین دو کشور را فراهم می کند. در سال های اخیر چارچوب حقوقی مستحکم و زمینه مناسب همکاری فراهم شده و بیش از 50 سند مشترک بین دو کشور به امضا رسیده است.
روسای کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در ادامه نشست امروز مهم ترین جوانب همکاری در پروژه های کلیدی بین دو کشور را بررسی کردند.
تحقق پروژه هایی از قبیل احداث نیروگاه حرارتی ‘سیریک’، برقی سازی خط آهن ‘گرمسار-اینچه برون’ و همچنین پروژه های متعدد دیگر در ایران، از جمله موارد مورد بحث و بررسی در این دیدار بود.
نوواک در چارچوب مذاکرات،پیشرفت چشمگیر همکاریهای دو جانبه ایران و روسیه در حوزه کشاورزی و ماشین آلات را خاطرنشان شد.
وی افزود: حجم مبادلات تجاری در حوزه کشاورزی رشد بسیار مناسب داشته و در سطح بسیار بالایی قرار دارد.در 9 ماهه نخست سال 2018 میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایش 51 درصد داشته و به رقم 844 میلیون دلار رسیده است.