آلومینیوم یا upvc

آلومینیوم یا upvc

پنجره آلومینیومی بهتر است یا upvc ؟ کدام یک کیفیت و کارایی بهتری دارد؟ این پرسشی است که شاید ذهن بسیاری از مصرف کنندگان را درگیر کرده باشدکه آلومینیوم یاupvc کدام بهتر است ، با این حال پاسخ به این سوال به دل مشغولی برخی از فعالان صنعت پنجره سازی تبدیل شده است . به گونه ای که این سوال امروز به یکی از مسائل چالش زا در صنعت تبدیل شده که مصرف کننده upvc -aluminium کدام را خریداری کند و هر دو طرف تلاش دارند تا با ارائه دلایل و مستندات ثابت کنند محصول تولیدی آنها بهتر است .

برای پاسخ به این سوال قدری به عقب بازگردیم  به چندین دهه قبل که آلومینیوم به تدریج در حال باز کردن جای خود در صنعت ساختمان و به ویژه در حوزه درو پنجره سازی بود. به تدریج آلومینیوم بخش عمده بازار را از آهن و سایر مصالح موجود گرفت و از آن خود کرد و در دهه 1360و 1370 تقریبا به یکی پرطرفدارترین مواد اولیه مورد استفاده در این بخش تبدیل شد .

با آغاز دهه 1380 اتفاق دیگیری رقم خورد و محصول جدیدی که دستاورد تکنولوژی و دغدغه های روز بود وارد بازار شد . upvc ویژگی های خاصی داشت که سبب شد خیلی زود جای خود را در دل سازندگان باز کند . پنجره های upvc دو جداره و عایق حرارتی و صوتی بودند . از سوی دیگر سیاست های کلان دولتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی ، تکیه گاه و پشتوانه دیگری برای upvc شد تا در صدر توجهات قرار گیرد و از رونق پیش آمده در بخش صنعت ساختمان نهایت استفاده را ببرد و مراحل رشد و ترقی را به سرعت پشت سر گذارد و به رقیب بسیار جدی آلومینیوم تبدیل گردد و در مقاطعی نیز از حریف پرسابقه خود پیشی گیرد.

در ابتدای کار روشن بود که آلومینیوم نسبت به upvc ضعف هایی دارد. پنجره آلومینیومی دو جداره نبود و خود نیز فلزی بود رسانا که در امر عایق بندی حرارتی و صوتی کارایی چندانی نداشت . در مقطعی که شاید عده ای چیرگی کامل upvc را در بازار شیرین درو پنجره  پیش بینی می کردند ، محصولی جدید از صنعت آلومینیوم ظهور کرد و بسیاری از محاسبات رو برهم زد : آلومینیوم ترمال بریک که هم دو جداره بود و هم عایق . به عبارت دیگر دو ویژگی برتر upvc از میان رفته بود. از این به بعد هر دو محصول از مشخصات فنی روز دنیا برخوردار بودند، و از ایند جهت هیچکدام بر دیگری برتری نداشته است و حتی ماشین آلاتی که وارد بازار شدند از توان مونتاژ هر دو محصول برخوردار بودند.

اما با توجه به اینکه دوران رونق بازار مسکن چندان نپایید و سراشیبی رکود در این صنعت بازار را در نوردید . طبیعتا رقابت این دو نیز بالا گرفت و در مواردی این رقابت به تخریب طرف مقابل منجر شد ودر گروههای مختلف بحث بر سر این موضوع بود که upvc بهتر است یا آلومینیوم ……..

ادامه دارد….

منبع : پنجره ایرانیان

نویسنده : آقای امیر شیری