هفته تمام شد، نفت به بورس نرسید

هفته تمام شد، نفت به بورس نرسید

بیش‌از ۴۰ روز از آخرین عرضه نفت خام در بورس گذشته است و با وجود این‌که وزیر نفت هفته گذشته از احتمال سومین عرضه در هفته جاری خبر داد، اما این امر محقق نشد.

به گزارش ایسنا، ششم آبان‌ امسال برای نخستین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که در نهایت سه خریدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند. دومین عرضه نیز در بیستم آبان‌ماه صورت گرفت و  ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید  .اتفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

هرچند نام و نشانی از خریداران نفت بورسی اعلام نشد و اسمی آن‌ها محرمانه ماند اما اخبار حاکی از آن است که در فروش نفت موفق بوده‌اند و توانستند همه نفتی که در بورس خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند. با اینحال با اینکه قرار بود هر یکشنبه نفت در بورس عرضه شود، بین دومین عرضه و سومین عرضه حدود ۴۰ روز فاصله افتاده است.

 در این راستا، حدود ۱۰ روز پیش، شاپور محمدی – رئیس سازمان بورس اوراق بهادار – درباره احتمال عرضه مجدد نفت در بورس انرژی اعلام کرد که “با وزارت نفت در این مورد وارد مذاکره شده‌ایم که نفت به صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود. هر زمان که وزارت نفت بگوید ما آماده عرضه نفت در بورس هستیم“.

محمدی درحالی از احتمال عرضه نفت خام در بورس خبر داد که امروز وزیر نفت، با بیان این‌که شاید هفته آینده عرضه مرحله سوم نفت در بورس رخ دهد، به خانه ملت گفته است: خریداران نفت در بورس توانسته‌اند طلای سیاه را صادر کنند و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

بیژن زنگنه نیز در آخرین اظهار نظر خود  با اشاره به فروش دو مرحله‌ای نفت در بورس، گفت: گزارش این دو مرحله فروش به شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه ارائه و مجوز جدید از سران سه قوه برای مرحله جدید فروش نفت در بورس اخذ شد.

وزیر نفت هم‌چنین با بیان این‌که به زودی اطلاعیه‌ای درباره مرحله سوم فروش نفت در بورس صادر می‌شود که شاید هفته آینده این عرضه رخ دهد، افزود: در این راستا مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده که ۳ میلیون بشکه نفت در بورس به‌صورت ۱۰۰ درصد ریالی با ارز سنا به فروش برسد. اگر فردی به خرید ارزی نفت در بورس تمایل داشت نفت به صورت ارزی به این شخص ارائه و اگر فردی به خرید ریالی نفت تمایل داشت عرضه به صورت ریالی انجام می‌شود.

با اینکه وزیر نفت از احتمال سومین عرضه در هفته جاری خبر داده بود، اطلاعیه‌ای از سوی شرکت ملی نفت در اینمورد صادر نشد. در این راستا، ناصری، مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران به ایسنا گفت: مجوزهای لازم برای سومین عرضه اخذ شده  اما هنوز نهایی نشده است.

به گفته وی سومین عرضه به زودی صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *