دلار بیش از ۷۰۰۰ تومان ممنوع

دلار با ۱۰۴۸۰ تومان به سنا برگشت

بعد از حذف نرخ دلار از سامانه سنا در روزهای گذشته، امروز بار دیگر با نرخ ۱۰ هزار و ۴۸۰ تومان به سامانه برگشته است.

به گزارش ایسنا، حذف نرخ دلار از سامانه نظام ارزی(سنا) در روز یکشنبه هفته جاری یکی از خبرهای پرحاشیه ارزی بود. هر چند که بانک مرکزی هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد و رسما درباره دلایل حذف نرخ دلار توضیحی ارائه نکرد، اما به هر حال برخی این گونه عنوان کرده‌اند که این به معنای کنار گذاشته شدن دلار از چرخه مبادلات است.

در سامانه سنا نرخ ارز بر اساس معاملات صرافی‌ها به طور روزانه و البته  در ساعت‌های مشخص اعلام می‌شود که از جمله آنها دلار، یورو و درهم امارات بود که در هفته جاری دلار از بین این سه ارز حذف و یوآن چین جایگزین شد. اما امروز (پنجشنبه) بار دیگر دلار به جمع ارزهای حاضر در سنا اضافه شده است هر چند که در بین سه ارز اصلی قرار ندارد.

برگشت دلار با تغییر نرخ نیز همراه بوده است. در حالی تا پیش از این متوسط نرخی که برای خرید و فروش دلار در سنا اعلام می‌شد، حدود ۸ تا ۹ هزار تومان و گاهی اندکی کمتر و یا بیشتر بود که برگشت دلار با نرخ ۸۴۱۱ تومانی خرید و ۱۰ هزار و ۴۸۰ تومانی برای فروش همراه شده است.

در سنا میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه ثبت شده به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است. این در حالی است که تا پیش از این نرخ‌هایی که برای دلار در سامانه اعلام می شد مطابقت چندانی با معاملات صرافی‌ها در بازار آزاد نداشت و نرخ‌های درج شده در تابلوهای آنها همواره بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان بود در حالی که متوسط نرخ در سنا حتی تا ۷۹۰۰ تومان اعلام می‌شد. به نظر می‌رسد نرخ جدیدی که برای دلار در سنا قرار گرفته تا حدی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

در حال حاضر در کنار نرخی که صرافی‌ها برای فروش  ارزهای خدماتی اعلام می‌کنند، در معاملات آزاد دلار تا  ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت می‌خورد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *