کاهش کم سابقه تولید نفت اوپک

کاهش کم سابقه تولید نفت اوپک

طبق نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت اوپک پیش از این که توافق این گروه برای محدودیت عرضه آغاز شود در دسامبر بیشترین کاهش را در دو سال گذشته داشت.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، تحلیلگران و همچنین آمار نفتکشها نشان داد فوریتی که اوپک به دلیل ریزش قیمتهای نفت احساس کرد، باعث شد عربستان سعودی تولیدش را در ماه میلادی گذشته محدود کند. پیمان این گروه برای محدودیت تولید هفته جاری رسما آغاز شد.

کاهش تولید داوطلبانه عربستان با تولید کمتر ایران که هدف تحریم‌های آمریکا واقع شده و همچنین لیبی که فعالیت بزرگترین میدان نفتی آن به دلیل اعتراضات متوقف شده است، همراه شد.

در نتیجه، تولید نفت اوپک در دسامبر ۵۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳۲.۶ میلیون بشکه در روز رسید که بزرگترین کاهش از ژانویه سال ۲۰۱۷ بوده است که این گروه برای نخستین بار استراتژی کاهش تولید را برای مقابله با اشباع عرضه در بازار جهانی بکار گرفت.

ائتلافی از تولیدکنندگان جهانی معروف به اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ کاهش دهند. با این حال قیمت نفت موفق نشد صعود کند و در عوض، به پایینترین حد خود در بیش از یک سال گذشته سقوط کرد.

بهای معاملات نفت برنت روز چهارشنبه که آمار کشتیرانی نشان داد عربستان سعودی به کاهش تولید اعلام شده عمل کرده است، ۵.۱ درصد صعود کرد با این حال حدود ۳۵ درصد نسبت به اوج قیمتش در اکتبر کاهش نشان می‌دهد.

سرمایه گذاران نگران هستند که کاهش تولید اوپک پلاس برای جبران افزایش تولید نفت شیل آمریکا کافی نباشد و از این واهمه دارند که کندی رشد اقتصاد جهانی و اختلافات تجاری میان آمریکا و چین به تقاضا برای نفت آسیب بزند.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، عربستان سعودی تولیدش را در ماه میلادی گذشته ۴۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۱۰.۶۵ میلیون بشکه در روز رساند در حالی که در نوامبر بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی وعده داده که کشورش ماه میلادی جاری کاهش تولید بیشتری را صورت دهد.

با وجود کاهش تولید عربستان سعودی، اوپک همچنان باید اقداماتی را برای عمل به کاهش تولید اعلام شده انجام دهد. یازده عضو این گروه که در توافق کاهش تولید حضور دارند باید در مجموع تولیدشان را ۸۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر کاهش دهند. سهم شرکای غیراوپک از کاهش تولید، ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

تولید این ۱۱ کشور اکنون ۱۴۰ هزار بشکه در روز پایین سطح تولید اکتبر است بنابراین آنها باید تولیدشان را ۶۶۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهند تا به طور کامل به پیمان جدید عمل کنند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *