ویروس کرونا چگونه روی بازار نفت تاثیر منفی می‌گذارد؟

قیمت نفت جمعه گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تاثیر منفی شیوع ویروس کرونای جدید روی تقاضا برای نفت، به پایین‌ترین سطح در سه ماه اخیر نزول کرد و روز دوشنبه هم بیش از دو درصد دیگر سقوط داشت.

به گزارش ایسنا، محل شیوع ویروس کرونای جدید در چین بوده و این موضوع نگرانیها را از آسیب دیدن رشد اقتصادی و تقاضای این کشور برای نفت برانگیخته است. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: با توجه به این که دولت چین قرنطینه ویروس کرونا را به ۱۰ شهر در استان هوبی با حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت گسترش داده است، هنگامی که بحث تقاضای چین برای نفت مطرح می‌شود باید آماده اخبار غیرمنتظره منفی باشیم. تبعات این اپیدمی بسیار گسترده خواهد بود زیرا محدودیتها در زمانی وضع شده که پرازدحام‌ترین فصل سفر برای چینی ها به شمار می رود.

طبق ارزیابی بانک آمریکایی گلدمن ساکس، ویروس کرونا می‌تواند تقاضا را به میزان ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و باعث شود قیمت نفت حدود سه دلار در هر بشکه سقوط کند. با این حال در روزهای پس از انتشار گزارش این بانک، قیمت نفت بیش از سه دلار کاهش پیدا کرد. تقاضای داخلی نه چندان بالا به همراه رشد قابل توجه ظرفیت پالایش، احتمالا باعث می‌شود صادرات فرآورده‌های نفتی چین افزایش چشمگیری پیدا کند. صادرات بنزین در سال ۲۰۱۹ بر مبنای سالانه ۲۷ درصد رشد کرد و به ۱۶.۳۷ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات دیزل با ۱۵ درصد رشد، به ۲۲ میلیون بشکه در روز بالغ شد.

این بانک سرمایه گذاری تصریح کرده که تقاضا برای نفت در نقاط دیگر آسیا مانند ژاپن و هند هم ملایم بوده است. به عنوان مثال میانگین واردات نفت ژاپن در سال ۲۰۱۹ به پایین سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که از دهه ۱۹۸۰ به این طرف کم‌سابقه بود.

بازار نفت وارد دوره رکود دیگری شده و روند صعودی کوتاه مدتی که پس از امضای سند فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین ایجاد شده بود را از میان برد. این احساسات منفی از این جهت قابل توجه است که اخلال عرضه نفت لیبی به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز در هفته گذشته هم باعث نشد روند نزولی نفت متوقف شود. عراق، نیجریه و قزاقستان هم با اختلالاتی در تولید نفت روبرو شدند اما فشارهای کاهشی به حدی بود که اختلالات مذکور نتوانستند در روند قیمت‌ها تغییری ایجاد کنند.

طبق یادداشت تحقیقاتی شرکت “جی بی سی انرژی”، نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای نفت تنها به چین محدود نیست. ذخایر جهانی نفت رو به رشد هستند که منعکس‌کننده فراوانی عرضه است. آمار هفتگی ذخایر در سطح جهانی رشد سطح ذخایر سوخت‌ها را نشان می‌دهد و ذخایر آمریکا بسیار بالاتر از سطح فصلی نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ است.

ازسرگیری روند نزولی قیمت نفت، گروه اوپک پلاس را تحت فشار قرار می‌دهد و داستان آشنایی را تکرار می‌کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که در دیدار مارس همه گزینه‌ها روی میز است و با این اظهارات ظاهرا زمینه را برای کاهش عمیق‌تر تولید مهیا کرده است. گزارش‌های دیگر حاکی از این است که پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس ممکن است تا پایان امسال تمدید شود.

داستان ادامه‌دار مازاد عرضه بخش انرژی را به افول کشانده است. قیمت سهام شرکت‌های شیل آمریکا در هفته گذشته به شدت افت کرد. این افت ممکن است موقتی باشد زیرا تا حدودی به وحشت در چین نسبت داده می‌شود. بمحض این که اپیدمی جدید مهار شود و اختلالات اقتصادی ناشی از آن برطرف شود، احساسات در بازار نفت نیز بهبود پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها دوباره پشتیبانی می‌شوند.

منبع: ایسنا

ویروس کرونا چگونه روی بازار نفت تاثیر منفی می‌گذارد؟