قیمت نفت به بالاترین سطح ۵ ماه اخیر رسید

قیمت نفت به بالاترین سطح ۵ ماه اخیر رسید

قیمت نفت تحت تأثیر کاهش عرضه اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و آمار اشتغال قوی آمریکا روز دوشنبه به بالاترین حد در پنج ماه گذشته صعود کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۸ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۰.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۷ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۳.۴۵ دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت اوایل معاملات روز دوشنبه به بالاترین حد از نوامبر سال گذشته صعود کرده بودند و به ترتیب به ۷۰.۷۶ دلار و ۶۳.۴۸ دلار رسیده بودند.

بانک آمریکایی “جی پی مورگان” در یادداشتی اعلام کرد قیمت نفت برنت تحت تأثیر ادامه کاهش تولید اوپک پلاس به مدت چهار ماه متوالی و خوش بینی نسبت به مذاکرات تجاری آمریکا و چین که دورنمای تقاضا برای نفت را بهبود بخشیده است، از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به اوپک پلاس معروف هستند تحت پیمانی که اواخر سال گذشته با آن موافقت کردند، تولیدشان را در نیمه اول امسال با هدف تقویت قیمت‌ها ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود می‌کنند.

شرکت مشاوره انرژی FGE در این باره اعلام کرد کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس به معنی حذف مازاد ذخایر نفت است و بازار مطلوب به نظر می‌رسد و به این ترتیب قیمت‌ها مهیای صعود به ۷۵ دلار یا بالاتر هستند.

معامله گران می‌گویند آمار اشتغال قوی آمریکا که روز جمعه منتشر شد نیز به صعود بازارهای سهام آسیا و قیمت نفت کمک کرد.

قیمت نفت همچنین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند، پشتیبانی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال عواملی وجود دارند که ممکن است امسال قیمت نفت را پایین بیاورند. روسیه تمایلی برای ادامه مشارکت در کاهش تولید نفت ندارد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه اظهار کرد که تولید نفت این کشور در صورت عدم تمدید توافق کاهش تولید که موعد آن اول ژوئیه به پایان می‌رسد، ممکن است افزایش پیدا کند.

تولید نفت روسیه سال گذشته به رکورد ۵۵۶ میلیون تن معادل ۱۱.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت آمریکا نیز روند صعودی پیدا کرده و اوایل امسال از مرز ۳ میلیون بشکه در روز گذشت.

در این بین، نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی همچنان ادامه دارد به خصوص اگر چین و آمریکا موفق نشوند اختلافات تجاری خود را کنار بگذارند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *