شرط عرضه نفت در بورس/ پیش‌بینی بازار سرمایه

شرط عرضه نفت در بورس/ پیش‌بینی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن پیش‌بینی بازار سهام در ماه‌های آینده و وابستگی آن به نرخ ارز، گفت: عرضه نفت خام که چهار بار در بورس رونمایی شده و نتیجه نداشته، به شرطی موفق می‌شود که مسئولان برای کشف قیمت از مکانیزم بازار تمکین کنند.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزایا و معایب عرضه نفت خام در بورس، اظهار کرد: واضح است که استفاده از عوامل و بازاریاب‌های متعدد برای فروش نفت خام بهترین حالت ممکن است. اگر می‌خواهیم برای عرضه نفت خام بازار متشکلی داشته باشیم شرط اول این است که عرضه نفت در آن بازار از طریق عرضه و تقاضای واقعی قیمت‌گذاری شود.

وی ادامه‌ داد: از طرفی بیش از ۲۰ سال است که دست به گریبان تحریم‌ها هستیم، ولی به هر طریقی که شده نفت‌مان را فروخته‌ایم و مبالغ مربوط به آن را نیز جابجا کرده‌ایم. در نتیجه تا حدودی می‌توانیم راه‌حل‌هایی را برای عبور از این مشکلات داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌ داد: وقتی فقط شرکت ملی نفت فروشنده باشد، می‌تواند به راحتی مورد گزند تحریم‌ها واقع شود. ولی وقتی نفت از طریق بورس انرژی عرضه شود و ساز و کار عرضه آن به درستی پیش‌بینی شده باشد، شرایط بهتر خواهد شد.

برای کشف قیمت نفت باید از بازار تمکین کرد

آقابزرگی افزود: نفت می‌تواند به کشورهای همسایه همچون عراق و ترکیه صادر شود و نقل‌ و انتقالات مربوط به مبالغ آن هم صورت گیرد.

وی ادامه‌ داد: عرضه نفت خام در بورس انرژی می‌تواند برای خنثی کردن بخشی از تحریم‌های نفتی موثر باشد اما باید دقت کرد و شرط موفقیت این است که باید کشف قیمت به صورت عرضه و تقاضا صورت گیرد و دستوری نباشد.

رونمایی ۴ باره عرضه نفت خام در بورس!

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که خریداران نفت از بورس چطور می‌توانند نفت را به کشورهای دیگر صادر کنند و از تحریم‌های آمریکا در امان باشند و ارز را نیز به داخل کشور بیاورند؟ گفت‌: این موضوع امکانپذیر است. البته طی ۱۰ سال گذشته چهار بار شاهد رونمایی از عرضه نفت در بورس بودیم، اما در نهایت کار خاصی صورت نگرفت. در ‌عین ‌حال تجربه ۲۰ سال تحریم‌ها نشان می‌دهد راهکارهایی برای فروش نفت به کشورهای خارجی وجود دارد.

آقابزرگی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کلی بازار سهام و علت ریزش قیمت‌ها، گفت‌: محاسبه قیمت نفت در بورس پر رنگ‌ترین دلیلی است که می‌توان از نظر بنیادی از آن یاد کرد. همچنین نحوه محاسبه قیمت نفت خام در بورس و گمانه‌زنی‌ها در این مورد در روند معاملات تاثیرگذار است.

بورس به کدام سمت می‌رود؟

وی درخصوص وضعیت بورس در ماه‌های آینده قبل و پس از اعمال تحریم‌های جدید گفت‌: همچنان اثرگذارترین مولفه در بازار سهام افزایش نرخ ارز است. افزایش نرخ دلار در شش ماهه ابتدای سال باعث شد روند قیمت‌ها در بورس صعودی باشد. اگر این افزایش ادامه‌ داشته باشد، بورس نیز همچنان مثبت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌ داد: البته امکان دارد بازار ارز مثل چند روز گذشته ساکن باشد و این عامل باعث شود در قیمت‌های بورس و شاخص کل شاهد اصلاح باشیم.

اصلاحات قیمتی برای کاهش هجوم فروشندگان

آقا بزرگی افزود: همه اهالی بورس می‌دانند که نقطه اوج اثرگذاری تحریم‌ها قبل از ۱۳ آبان است. امکان دارد تا قبل از ۱۳ آبان قیمت‌ها به کف برسد و برای خرید جذابیت بیشتری داشته باشد اما در عین حال اصلاح قیمت‌ها به نحوی صورت می‌گیرد که هجوم فروشندگان کم شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که قرار بود پس از آزادسازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالایارانه خوراک پتروشیمی‌ها نیز قطع شود، همچنین صحبت‌هایی شد که کارگران آنها حقوقی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار دریافت کنند. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ گفت‌:  قطعا این اتفاق می‌افتد و باید این موضوع رخ دهد. باید درآمدها و هزینه‌ها هماهنگ شوند. اگر درآمدها افزایش یابد و هزینه‌ها ثابت باشد، بازار سمت و سو پیدا می‌کند.

به  گفته وی، این موضوع با تاخیر زمانی رخ می‌دهد. ابتدا درآمدها و بعد هزینه‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه‌ حاشیه سود پتروشیمی‌ها کم کم کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *