درخشش هفتگی شاخص‌های نفت در واکنش به سیگنال‌های مثبت

بهای معاملات نفت روز جمعه که سرمایه گذاران توجه خود را به کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ معطوف کردند و نشانه های اولیه از بهبود تقاضا پس از رفع تدریجی محدودیت‌های قرنطینه مشاهده شد، افزایش پیدا کرد و شاخص آمریکا رشد هفتگی ۱۹ درصد را به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن یک دلار و ۸۷ سنت معادل ۶.۸ درصد افزایش یافت و در ۲۹ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه بسته شد و ۱۹ درصد رشد هفتگی نشان داد. این قرارداد روز سه شنبه منقضی می شود و قرارداد تحویل ژوییه وست تگزاس اینترمدیت با یک دلار و ۶۴ سنت معادل ۵.۹ درصد افزایش، در ۲۹ دلار و ۵۳ سنت بسته شد.

بهای نفت برنت برای تحویل در ژوییه یک دلار و ۳۷ سنت معادل ۴.۴ درصد افزایش یافت و در ۳۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۴.۹ درصد افزایش ثبت کرد.

جیسون گمل، تحلیلگر بانک جفریز در یادداشتی نوشت: توجه بازار به میزان فزاینده ای به عرضه معطوف شده زیرا بسیاری از اعضای اوپک پلاس از هدف تعیین شده برای کاهش تولید فراتر رفته اند. عربستان سعودی در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و امارات متحده عربی و کویت هم مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند و تولید روسیه تقریبا به هدف تعیین شده نزدیک شده است. وی در ادامه افزود: کاهش چشمگیر تولید اوپک پلاس تا پایان ژوئن ادامه دارد اما ممکن است این گروه در دیدار ۱۰ ژوئن با تمدید این میزان کاهش موافقت کند.

کاهش تولید نفت آمریکا هم به حمایت از قیمتهای نفت کمک کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که پنج شنبه گذشته منتشر شد، اعلام کرد آمریکا عامل کلیدی در کاهش ۱۲ میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت در ماه مه خواهد بود.

طبق پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور از رکورد ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آتی است، برای نهمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است و در هفته منتهی به ۱۵ مه، با ۳۴ حلقه کاهش، به ۲۵۸حلقه رسید و شمار دکلهای حفاری گاز با یک حلقه کاهش، به ۷۹ حلقه رسید.

به گفته تحلیلگران شرکت انوروس دریلینگ اینفو، شمار دکلهای حفاری در آمریکا از ابتدای سال ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده و بیش از ۴۰۰ دکل غیرفعال شده اند. شرکتهای حفاری از اواسط مارس که ریزش قیمتها آغاز شد، هر هفته به طور متوسط ۵۰ دکل را کاهش دادند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته و کاهش ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات نایمکس است، به کاهش نگرانیها نسبت به احتمال تکرار منفی شدن قیمت نفت کمک کرد. عدم وجود ظرفیت ذخیره سازی نفت، عامل منفی شدن قیمت در زمان انقضای قراردادهای مه شناخته شد و با نزدیک شدن به انقضای قرارداد ژوئن نگرانیهایی نسبت به احتمال تکرار این اتفاق وجود داشت.

منبع: ایسنا

درخشش هفتگی شاخص‌های نفت در واکنش به سیگنال‌های مثبت