تلاش خریداران برای یافتن منابع جایگزین نفت عربستان

تلاش خریداران برای یافتن منابع جایگزین نفت عربستان

بازار نفت روز دوشنبه در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی ملتهب شد و همزمان با تلاش پالایشگاه‌های آسیایی برای یافتن منابع جایگزین، تولیدکنندگان آمریکایی تلاش‌ها برای صادرات نفت خام را افزایش دادند.

به گزارش ایسنا، پس از حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که تولید نفت این کشور را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز متوقف کرد، قیمتهای نفت در اواسط معاملات روز دوشنبه حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده بودند که بزرگترین افزایش در ۳۰ سال گذشته بود و نهایتا با ۱۵ درصد افزایش بسته شدند.

هیچ نشانه‌ای از این که تولید نفت عربستان سعودی چه زمانی به طور کامل احیا خواهد شد، وجود ندارد اما دو منبع آگاه از فعالیتهای شرکت نفتی آرامکوی سعودی اظهار کردند: بازگشت به سطح تولید معمول ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

به گفته فعالان بازار، در حالی که اکثر کشورها ذخایر نفت فراوانی برای تامین نیازهای فوری خود دارند اما شرکتها در حال برنامه ریزی برای خرید در هفته ها و ماه‌های آینده هستند تا کمبود نفت خام و فرآورده‌های نفتی را جبران کنند.

تولید از دست رفته عربستان سعودی معادل حدود پنج درصد از عرضه جهانی نفت است. تحلیلگران شرکت مشاوره برن اشتاین اظهار کرده‌اند صادرات نفت عربستان سعودی عمدتا به مقصد چین بوده که حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز یا حدود ۲۵ درصد از صادرات نفت این کشور را دریافت کرده است.

ثبت سفارش حمل محموله از منطقه گلف کاست آمریکا و نرخ کرایه‌ها پس از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش پیدا کرده است و نفت خام آمریکا در گلف کاست که به راحتی صادر می‌شود با تقاضای بالایی روبروست و نرخ پریمیوم برخی از گریدها به سطحی افزایش پیدا کرده که در سه ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

رونق تولید نفت شیل به آمریکا اجازه داد در ژوئن از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام و فرآورده‌های نفتی سبقت بگیرد و صادرات نفت خام آمریکا از مرز سه میلیون بشکه در روز عبور کرد.

به گفته معامله‌گران و فعالان بازار، پالایشگاه‌های آسیایی که مقصد اصلی صادرات نفت خام عربستان سعودی هستند می‌توانند در صورت نیاز برای پوشش نیاز ۳۰ تا ۲۲۰ روز واردات نفت خام از ذخایر نفت استراتژیک بهره برداری کنند در حالی که عرضه فرآورده‌های نفتی فعلا کافی است زیرا امسال به ظرفیت پالایش اضافه شده است.

چین در حال حاضر حدود ۳۲۵ میلیون بشکه در ذخایر نفت استراتژیک خود دارد که برای پوشش حدود ۳۳ روز واردات کافی است.

به گفته سنگ ییک تی، مدیر ارشد شرکت مشاوره SIA Energy، گریدهای نفت سبک “عرب لایت” و “عرب اکسترا لایت” حدود یک سوم از خرید چین از عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند.

در حالی که پالایشگاه‌های جدیدتر در آسیا قادر هستند گریدهای نفتی سنگین‌تر را فرآوری کنند اما اگر عربستان سعودی صادرات نفت سبک خود را کاهش دهد، این کار سریع یا ارزان نخواهد بود. با این حال پالایشگاه‌های چینی نسبت به امنیت عرضه خود نگران به نظر نمی‌رسند.

کره جنوبی اعلام کرده که برداشت از ذخایر نفت استراتژیک خود را بررسی خواهد کرد اما انتظار ندارد در کوتاه مدت تامین نفت دچار مشکل شود. دولت هند هم اعلام کرده با پالایشگاه‌های خود و آرامکو سرگرم گفت و گو است.

برای پالایشگاه‌های آمریکایی، واردات نفت عربستان سعودی امسال تنها سه درصد از خوراکشان را تشکیل داده است. شرکتهای شورون، موتیوا، ماراتون و پی بی اف عمده نفت خام عربستان سعودی را در آمریکا پالایش می‌کنند.

مایکل ورث، مدیرعامل شرکت شورون در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی اظهار کرد حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در کوتاه مدت تاثیر چندانی روی تولید نفت آمریکا ندارد. وی گفت: احتمال تشدید درگیریهای نظامی در خاورمیانه به احتمال زیاد قیمتها را بالاتر خواهد برد.

دو بازرگانی که با بازوی تجاری آرامکو معاملات نفتی داشته‌اند در حال جست و جو برای واردات فرآورده‌های نفتی از نقاط دیگر هستند اما حجم مورد نظر آنها مشخص نیست.

شرکت “انرژی اسپکتس” برآورد کرده که تولید حدود یک میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی آرامکو محدود شده است و این شرکت احتمالا مقادیر قابل توجهی بنزین، دیزل و نفت کوره خریداری خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت توتال فرانسوی که پالایشگاه ساتورپ به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز را مشترکا با آرامکو در ساحل غربی عربستان سعودی دارد، روز دوشنبه دستکم سه محموله دیزل در بازار اروپایی خریداری کرد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *