نفت ارزان‌تر شد

قیمت‌های نفت در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آماری که رشد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و نگرانی‌های نسبت به روند ضعیف احیای تقاضا را برانگیخت، برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۰ سنت معادل ۳.۲ درصد کاهش یافت و به ۳۳ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۴۴ سنت معادل ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۱ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص در اوایل معاملات تا مرز ۳۱ دلار و ۱۴ سنت عقب نشینی کرده بود.

کاهش شاخصهای بازار جهانی در معاملات روز جاری، تداوم سقوط قیمت‌ها در روز چهارشنبه است که تحت تاثیر ابهام درباره موافقت روسیه با تداوم محدودیت عرضه در سطح فعلی در آستانه نشست اوایل ژوئن اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس روی داد.

اعضای این گروه در اوایل آوریل با هدف تقویت قیمت ها که از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۵ درصد نزول کرده اند، موافقت کردند تولیدشان را در ماه‌های مه و ژوئن حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز محدود کنند. از زمان تصویب این توافق، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس با کاهش بیشتر تولید، تصمیم گرفته اند روند احیای بازار نفت را تسریع کنند. با آماده شدن اعضای گروه اوپک پلاس برای نشستی که دو هفته دیگر برگزار می شود، تولیدکنندگان در حال بررسی ادامه کاهش تولید به میزان فعلی یا کمتر کردن آن هستند.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ مه به میزان ۸.۷ میلیون بشکه رشد کرده است در حالی که تحلیلگران کاهش ذخایر به میزان ۱.۹ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

ذخایر بنزین هم ۱.۱ میلیون بشکه رشد کرد که ۱۰ برابر رشد مورد پیش بینی تحلیلگران بود و ذخایر نفت کوره و دیزل ۶.۹ میلیون بشکه افزایش داشت که چهار برابر میزان رشد پیش بینی شده بود.

لاچلان شاو، مدیر تحقیقات کالای بانک ملی استرالیا در این باره گفت: این آمار نشان می دهد که روند احیا ادامه دارد اما به حد کافی قوی نیست تا پایدار بماند.

بر اساس گزارش رویترز، بازار منتظر انتشار آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در بعدازظهر روز جاری است.

اکنون که قیمت وست تگزاس اینترمدیت بالای ۳۰ دلار است، اوپک پلاس به دقت فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا که برخی در محدوده قیمت ۲۰ دلار هم سودآوری دارند را زیر نظر دارد.

منبع: ایسنا

نفت ارزان‌تر شد