اوکراین در صدد کاهش وابستگی به دلار

اوکراین در صدد کاهش وابستگی به دلار

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد این کشور صدور اوراق قرضه دلاری را متوقف می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اوکراین نیوز، به دنبال تثبیت نسبی نرخ ارز در ماه های اخیر و تلاش برای کاهش وابستگی به دلار به منظور در امان ماندن از شوک‌های آینده، وزارت دارایی اوکراین تصمیم گرفته است انشتار اوراق قرضه بر حسب دلار آمریکا را متوقف کند و از پول ملی این کشور برای استقراض استفاده کند.

یوری بوتسا، رئیس دفتر مدیریت بدهی دولت اوکراین که در یک همایش پولی در شهر کیف سخن می گفت، ضمن اشاره به اهمیت کاهش وابستگی به دلار افزود: هدف ما از این کار این است که در آینده نقش گریونا (واحد پول اوکراین) را در تامین مالی تقویت کنیم. وی ضمن اشاره به تقویت ارزش پول ملی این کشور در ماه های اخیر گفت که دولت می خواهد در نخستین گام، سهم پول ملی از تامین مالی را به بیش از نصف افزایش دهد.

بوتسا با بیان این‌که وابستگی زیاد اقتصاد اوکراین به دلار باعث آسیب‌پذیری این کشور در برابر شوک‌های ارزی شده است گفت که طبق برنامه جدید، اوراق قرضه پنج ساله مبتنی بر گریونا جایگزین اوراق قرضه مبتنی بر دلار خواهد شد و در مرحله نخست، دولت تا پایان امسال ۵۰ میلیارد گریونا (دو میلیارد دلار) اوراق قرضه منتشر خواهد کرد.

در حال حاضر هر دلار حدود ۲۵ گریونا، هر یورو ۲۶.۵ گریونا، هر پوند ۲۹.۷۵ گریونا و هر روبل روسیه ۰.۳۷ گریونا قیمت گذاری شده است. اوکراین که در سال های اخیر گرفتار مناقشات داخلی زیادی بوده است، یکی از بالاترین نرخ های بیکاری و تورم را در اروپا دارد و نرخ بهره در آن ۱۶.۵ درصد است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *